Briggen Tre Kronor besöker Västervik 14-16 augusti

Tisdag den 14 augusti kl 12:00 kommer Briggen Tre Kronor af Stockholm till Västervik Senaste gången Tre Kronor besökte Västervik var under jungfruresan 2008. Sedan förra besöket har hon hunnit vara med i The Tall Ships´ Races i Östersjön, COP 15 i Köpenhamn och flera andra evenemang. De senaste tre åren har hon dessutom haft uppdraget att avsluta White Nights och Scarlet Sails i S:t Petersburg, Rysslands största publika evenemang med 1,5 miljoner besökare.

I Västervik erbjuder Tre Kronor Öppet skepp och möjlighet att följa med på kortare seglingar under onsdagen och torsdagen samt en längre segling till Nyköping mellan torsdag och fredag.
Kapten ombord under besöket i Västervik är Ib Bergström från Gamleby. Till vardags seglar Ib sitt eget Fartyg skonaren Vega men han tjänstgör ofta ombord på Tre Kronor af Stockkholm både i Stockholm och på längre seglatser.

Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen i Stockholm under åren 1997 – 2007 och seglar numera i Östersjön som en plattform för olika miljöprojekt. Under det senaste året har det viktigaste projektet varit Initiativet Hållbara Hav som startades den 12 september på Kastellholmen i Stockholm. Förra året behandlade initiativet övergödningen i Östersjön och i år är temat nedskräpning och miljögifter som hotar Östersjön. Mer information om Initiativet Hållbara Hav finns på www.hallbarahav.nu

Sture Haglund 070-422 78 19
Fartyget 076-169 27 84