Briggen Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav kommer till Landskrona

Andra helgen i augusti sammanfaller tre stora händelser i Landskrona. Idrottsfesten går av stapeln, briggen Tre Kronor af Stockholm kommer på besök och Havets dag äger rum.

Besöket i Landskrona sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och Landskrona är den första svenska stad som briggen Tre Kronor af Stockholm besöker efter att hon varit med The Tall Ships´ Races i Östersjön. I skrivande stund har hon just gått i mål som tvåa i Klass A och nia totalt av hundra fartyg och större segelbåtar.

Inom Initiativet Hållbara Hav samlas forskare, intresseorganisationer, politiker och näringsliv kring frågan hur vi gemensamt kan verka för att Östersjön ska bli ett friskt och levande hav. Vi samlar och sammanställer information om läget och sprider det via våra kanaler och nätverk till beslutsfattare och allmänhet.

Under besöket i Landskrona visas miljöutställningen "Östersjön - vem bryr sig...". Utställningen handlar om gifter som vi släpper från oss från kläder, båtar och solskyddsprodukter samt det ökande problemet med nedskräpning i haven.

Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med Tre Kronor af Stockholms gudmor kronprinsessan Victoria. Hon har sedan starten följt Intitiativet och deltar också vid det årliga seminariet på Kastellholmen. Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera och ytterligare ca hundra företag medverkar på olika nivåer.

Nominerad till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris

Initiativet Hållbara Hav och utställningen "Östersjön - vem bryr sig..." har nominerats Nordiska Rådets Natur- och miljöpris 2013.

Seglingar

Under besöket i Landskrona bjuder Tre Kronor på öppet skepp och möjlighet att följa med på seglingar i Öresund under lördagen och söndagen samt en avslutande heldagssegling till Falsterbo på måndagen. Ombord får man vara med och segla fartyget. Den erfarna besättningen berättar hur fartyget och riggen fungerar och alla som vill får vara med och dra i tamparna för att manövrera de  735 kvadratmetrarna segel.