Briggen Tre Kronor till Kalmar

I helgen besöker Tre Kronor af Stockhlm Kalmar. Stoppet i Kalmar är en del i Initiativet Hållbar Hav. Med fartyget följer utställningen "Östersjön - vem bryr sig..." som behandlar gifter och nedskräpning i Östersjön.

Utställningen har producerats i samarbete med Stockholms universitet, Håll Sverige Rent och Baltic Sea Waste Camapign och innehåller information om gifter och nedskräpning som hotar Östersjöns miljö.

Under söndagen kommer dykare att undersöka botten i hamnen och ta upp skräp som kastats i vattnet. Vattenmannen och Speed medverkar och roar både stora och små samtidigt som de sjunger och berättar om vatten i olika former och kommenterar dykarnas fynd.

Utöver utställningen erbjuder även Tre Kronor af Stockholm möjlighet att segla med på kortare och längre seglingar i Kalmar samt mellan Kalmar och Karlshamn som är nästa stopp på resan.

Tre Kronor af Stockholm anländer till Kalmar kl 17 under fredagen och avseglar den 17 juli kl 12:00.

Om Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara hav samlar miljöorganisationer, forskare, näringsliv och politiker kring viktiga frågor som rör Östersjöns överlevnad. Initiativet startades i september 2011 i närvaro av briggens gudmor kronprinsessan Victoria. Under 2012 besöker Tre Kronor af Stockholm ett drygt tiotal hamnar runt Östersjön med budskapet om att vi måste värna om vårt unika innanhav.

Miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…”

Utställningen handlar om miljögifter i havet och har tagits fram i samarbete med institutionen för tillämpad miljövetenskap ITM vid Stockholms universitet och stiftelsen Håll Sverige Rent. Östersjön är ett fantastiskt och i många stycken unikt hav. Det ger oss mat, transporter, skönhet och rekreation. Här erbjuds bad, fiske och nöje.

Men vad är det som flyter runt där nere? .

Mycket ur vår vardag hamnar till slut i Östersjön utan att vi direkt tänker på det. Förutom avlopp, läckage från åkrar och utsläpp från motorer finns fyra lite mer okända källor: De kommer från båtbottenfärger, kläder, solskyddsmedel och helt enkelt skräp. I utställningen sorteras de under:

• På fritidsbåten – båtbottenfärg Hur undviker jag påväxt på båtskrovet utan att använda miljöfarliga båtbottenfärger?
  • I garderoben – kläder Hur minskar jag risken för att kemikalier från kläder hamnar i Östersjön? Vid tillverkning och användning av kläder används många miljöfarliga ämnen.
  • Under solen – solskyddsmedel Hur njuter jag bäst av solen utan att skadas? Solskyddsmedel innehåller många gånger ämnen som skadar livet i havet.
  • På botten – skräp Hur undviker jag att Östersjön blir en soptipp? Den marina nedskräpningen är ett stort miljöproblem men det finns åtgärder!

I utställningen ger vi tips och råd om hur problemen med dessa miljögifter undviks så att Östersjön kan bevaras.