En miljon till Briggen Tre Kronor för Östersjön

Briggen Tre Kronors seminarium Hållbara Hav med deltagare från universitetet, miljöorganisationer och näringsliv gav en första omedelbar utdelning i form av en miljon för Östersjön. En person i Briggen Tre Kronors nätverk ställde beloppet till Briggen Tre Kronors disposition för att kommunicera resultatet av seminariet och Briggen Tre Kronors fortsatta arbete för ett hållbart Östersjön.

Seminariets talare var forskare från Stockholms universitet, representanter för organisationerna WWF, Baltic Sea 2020, Baltic Sea Action Group, miljödepartementet samt företagen Wärtsilä och Cargotec.

Föredragen kommer att publiceras inom kort på Briggen Tre Kronors hemsida www.briggentrekronor.se

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.