Örn- och sälsafari med Tre Kronor af Stockholm under novemberlovet

Första frosten, kargt, hårt och stilla. Samtidigt vackert och livsbejakande.

Under ett dygn får deltagarna uppleva Stockholms ytterskärgård ombord på segelfartyget Tre Kronor af Stockholm med chans att se såväl säl som havsörn. Under tiden som fartyget glider genom skärgården berättar våra kunniga guider om djur, natur, människor och platser som vi passerar.
Seglingarna vänder sig till både barn och vuxna och erbjuder en utmärkt aktivitet för far- och morföräldrar tillsammans med barnbarnen under novemberlovet.

Efter dagens segling går vi till kaj på Märsgarn och middagen intas i salongen innan vi innan vi kojar in ombord eller i förläggningen på Märsgarn.

Seglingarna kostar 2 495 kr för vuxna och 1 495 kr för barn och då ingår busstransport från Cityterminalen till fartyget, en dags segling, övernattning i flerbäddshytt ombord eller i enkelrum på Märsgarn, alla måltider samt busstransport tillbaka till Cityterminalen dagen därpå.

I samarbete med Konsumentföreningen Stockholm erbjuds medlemmar med Medmerakort rabatterat pris: 1 495 kr för vuxna och 995 kr för barn.

Datum för seglingar med övernattning:
29 okt, seglingen utgår från Dalarö och avslutas på Märsgarn
30 och 31 oktober samt 2 november, seglingen utgår från Märsgarn och avslutas på Märsgarn.
Buss från Cityterminalen till och från fartyget ingår alla dagar.

Datum för dagseglingar

Lördag 20 och söndag 21 oktober genomförs även rena dagseglingar utan övernattning från Stavsnäs till en kostnad av 1 495 kr för vuxna och 995 kr för barn.

Örn och säl exempel på att miljöproblem kan lösas

För inte så länge sedan var både säl och örn utrotningshotade. Tack vare ett starkt engagemang från miljöorganisationer och privatpersoner i kombination med politiska beslut som hindrat fortsattspridning av miljögifter kan vi idag se såväl säl som havsörn i vår vackra skärgård. En av hörnstenarna i Briggen Tre Kronors verksamhet är arbetet för en hållbar utveckling för Östersjön. Seglingarna är ett led i detta arbete där vi kan visa på att miljöproblem går att lösa förutsatt att viljan finns och att man samverkar på alla plan för att nå målen.