Östersjöfokus under hamnfestligheter då Briggen Tre Kronor gästar Härnösand 20-23 september

Välkommen ombord då den vackra briggen Tre Kronor återvänder till Härnösand! Ankomstdagen 20 september ramas in av hamnfestligheter intill Tre Kronor som välkomnas av kommunstyrelsens ordförande och en rad utställare på plats. Fokus sätts på Östersjöns situation och med ombord finns en miljöutställning som visas under öppet skepp samt vid skolvisningar. Det arrangeras även segling som stöd för Östersjöarbetet. Värdar för besöket är Härnösands kommun som tillsammans med Länsstyrelsen Västernorrland framarbetat programmet i samarbete med Briggen Tre Kronor och Hållbara Hav.

Briggen Tre Kronor af Stockholm anlöper Stadskajen, Skeppsbron den 20 september 10:00.

Onsdag 20 september Aktivitetsdag
10:00 Briggen Tre Kronor/Hållbara Hav anlöper kajen vid Skeppsbron

13:00-ca 18:00 Aktivitetsområdet öppet
Briggen Tre Kronor/Hållbara Hav välkomnas. Kommunstyrelsens ordförande Fred Nilsson välkomsttalar, Tre Kronor af Stockholms kapten Allan Palmer berättar om Briggen Tre Kronors verksamhet, intressanta utställare är på plats och skeppet visas under öppet skepp där besökare kan ta del av en miljöutställning som bl.a. visar varför Östersjön är ett så känsligt innanhav och vad vi alla kan göra för att hjälpa vårt vackra hav. Fri entré.

Ett flertal företag och organisationer är inbjudna att medverka under hamnfestligheter på aktivitetsdagen. Medverkande är bl.a. Härnösands kommun, Länsstyrelsen Västernorrland, Briggen Tre Kronor och Hållbara Hav, Vattenmyndigheten och Peckas Naturodlingar.

17.30 Plogga för Härnösand och havet. Alla kan vara med, läs mer på plogga.se!

Torsdag 21 september
09:00-12:10 Förbokade skolvisningar. Föreläsning i miljöutställning samt guidning ombord på Tre Kronor.

15:00-19:00 Öppet skepp på Tre Kronor och visning i miljöutställningen "Ett hav av möjligheter". Fri entré.

Fredag 22 september

13:00-15:00 Öppet skepp på Tre Kronor och visning i miljöutställningen "Ett hav av möjligheter". Fri entré

17:00-21:00 Middagskryssning. Segla för Östersjön!
På fredagen kan alla som vill segla med briggen Tre Kronor och uppleva hur det är att segla ett äkta råtacklat segelfartyg så som man gjorde på 1800-talet, med kraften från vinden och hantering av seglen som sker med vår egen handkraft. Inga förkunskaper krävs. Besättningen visar och instruerar så att alla, som vill, kan vara med. Mot slutet av seglingen dukas middagen fram i salongen och vi sätter oss till bords för att avnjuta måltiden medan besättningen gör klart fartyget efter dagens segling och tar henne in till kaj. Tvårätters middag samt kaffe med kaka ingår. Till maten kan man köpa folköl samt alkoholfri dryck. Pris 1 150 kr. Barn o ungdomar t o m 18 år: 850 kr. Samling 16:45. Genom din bokning stöder du arbetet för Östersjön. För bokning: www.briggentrekronor.se

Lördag 23 september
10:00 Långsegling till Sundsvall
En hel dags segling där vi seglar från Härnösand till Sundsvall. Alla som vill kan delta i arbetet tillsammans med besättningen. Inga förkunskaper krävs. Under dagen serveras fika på förmiddagen och eftermiddagen samt lunch mitt på dagen och en lättare måltid på kvällen. Förbindelser mellan Härnösand o Sundsvall hittar du på https://www.sj.se. Avgång kl 10:00. Samling 09:45. Ankomst till Sundsvall ca kl 18:00 samma dag. Vi brukar normalt hålla tiderna men vi reserverar oss för att det kan bli förseningar vid ankomsten p g a väder och vindar. Alla måltider, exklusive dryck, ingår i priset. Pris 1 750 kr.

Miljöutställningen "Ett hav av möjligheter" är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet. Här får besökaren bl.a. kunskap om Östersjöns uppbyggnad, förutsättningar, dess känsliga miljö, hur vårt innanhav bildades, vilka djurarter som finns var och förklaringen till döda havsbottnar m.m. Plats: Tre Kronors salong. Fri entré.

För mer information:
Christina Thimrén Andrews, Projektledare/Presskontakt, Briggen Tre Kronor, christina.thimren-andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38.

Daniel Johannsson, Hållbarhetsstrateg, Härnösands kommun, daniel.johannsson@harnosand.se, 0611-34 82 89.