Pressinbjudan: Nya tankar kring toatömning

Det nya förbudet mot att tömma toalettavfall i havet från fritidsbåtar innebär flera nya utmaningar. Mycket går att lösa med traditionella metoder men här finns också utrymme för nya sätt att se på problemet. Detta är något som Göran Danielsson och Lennart Åsell gjort när de utvecklat ett nytt koncept för att ge båtägarna möjlighet att på ett enklare sätt lösa frågan om toatömningarna.

Välkommen till Kolskjulet den 30 mars kl 18:00 och lyssna till Göran Danielsson och Lennart Åsell från Danell Båtmiljö när de presenterar sitt nya koncept med smarta tömningstjänster som ska hjälpa båtägare att göra rätt på ett enkelt sätt.

Meverkar gör också Lina Pettersson från Transportstyrelsen som svarar på frågor om de nya reglerna.

Tid och plats

Måndag 30 mars kl 18-ca 21.
Initiativet Hållbara Hav, Kolskjulet,
Örlogsvägen 11, Stockholm

Meddela gärna om du kommer till sture.haglund@briggentrekronor.se

Program:

Den nya toatömningslagen
- vad innebär den konkret? Lina Pettersson, Transportstyrelsen

Utmaningar & Risker - ur ett båtägare & båtklubbsperspektiv- hur ser det ut i praktiken?
- kommer det att fungera?
- fällor & fel.

Komplexa utmaningar kräver innovativa lösningar
- Hur gör vi? - Varför inte arbeta smartare?
- Smarta tömningstjänster - med stor hävstång.
  Inofficiell lansering från Danell Båtmiljö

Extra Frågestund & Diskussion- Från smått till stort

Göran Danielsson & Lennart Åsell - Danell Båtmiljö.
med lång erfarenhet av båtliv, förändringsarbete & logistik

• danell båtmiljö
  • toatömning
  • båttoaletter

Initiativet Hållbara Hav samlar intressenter från forskarvärlden, näringslivet, det offentliga och miljöorganisationer som verkar för Östersjöns bästa och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv belyser Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits vilket leder till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ. Som verktyg används en digital och en mobil miljöutställning om miljögifter i vår vardag (kemikalier, läkemedel och plast), fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.  Se www.hallbarahav.nu