Tre Kronor af Stockholm kommer till Oxelösund 16-19 augusti

På kvällen den 16 augusti anländer briggen Tre Kronor af Stockholm till Oxelösund på sin resa hem från ett mycket framgångsrikt deltagande i The Tall Ships´ Races där hon tog en mycket hedervärd andra plats i A-klassen för de största fartygen.

Besöket i Oxelösund sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och i samarbete med Oxelösunds kommun och Pro Marina. Under lördagen bjuds på Öppet Skepp och visning av utställningen "Östersjön - Vem bryr sig, en miljöutställning som berättar om gifter och nedskräpning som drabbar Östersjön och vad vi som privatpersoner kan göra för att minska belastningen på havet. Utställningen är nominerad till Nordiska Rådets Natur- och miljöpris.

Förutom utställningen bjuder också Tre Kronor på möjlighet till segling både under uppehållet och på den fortsatta resan mot Stockholm. Det blir familjesegling och  halvdagssegling under helgen och en heldagssegling från Oxelösund till Nynäshamn den 19 augusti då Tre Kronor lämnar Oxelösund för denna gång. Se program i bifogad PDF.

Om The tall Ships´ Races

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg. Fler än hundra fartyg från ca 30 länder och omkring 6 000 ungdomar har under en månad seglat från Århus i Danmark till Szczecin i Polen via Helsingfors och Riga. Det viktigaste målet med The Tall Ships´ Races är emellertid inte själva tävlingen utan att ungdomar från olika länder ska få möjlighet att mötas och knyta kontakter över nationsgränserna.

Tre Kronor seglar för Östersjöns framtid

Tre Kronors deltagande i racet är en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit. Förutom den ordinarie besättningen har ungdomar från Marina Läroverket, Cirkus Cirkör samt Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm deltagit under seglingen. Flera av ungdomarna kommer från utsatta miljöer och ett av målen med seglingen har varit att ge dem en erfarenhet av samarbete och samhörighet som de kan bära med sig. Seglingen har givit ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att hitta vägar in i vuxenlivet. Seglingen har också varit ett väldigt konkret exempel på vad man kan uppnå när alla samarbetar för att nå ett mål.
Samtidigt vill vi också skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.

Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med Tre Kronor af Stockholms gudmor kronprinsessan Victoria. Hon har sedan starten följt Intitiativet och deltar också vid det årliga seminariet på Kastellholmen. Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera och ytterligare ca hundra företag medverkar på olika nivåer.

Inom Initiativet Hållbara Hav samlas forskare, intresseorganisationer, politiker och näringsliv kring frågan hur vi gemensamt kan verka för att Östersjön ska bli ett friskt och levande hav. Vi samlar och sammanställer information om läget och sprider det via våra kanaler och nätverk till beslutsfattare och allmänhet.

En viktig del i Initiativet är utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” som handlar om miljögifter från båtbottenfärger, textilier och solskyddskrämer samt nedskräpning i Östersjön.