Mikkeller och Brill & Co ger oss ny K:rlek

Danska Mikkeller, en av världens mest erkända ölbryggare och flerfaldig guldmedaljör för sina öl, samt Brill & Co, ledande svensk importör av kvalitetsöl, håller vad de lovar. Höst/vinter-utgåvan av K:rlek är kommen. Redan nu kan du bekanta dig med den nya K:rlek i välsorterade restauranger och pubar, och från och med den 1 november sprids K:rlek även till Systembolaget.

Den omtalade K:rlek Vår/Sommar blev en succéartad debut där den beräknade mängden för hela sommaren sålde slut på tre veckor. Efter intensiv bryggning fylldes lagret snabbt på och ölet blev mångas sommarfavorit. Men likt en sommarflört lämnar den oss när hösten börjar tåga in, och nu är det istället den nya K:rlek Höst/Vinters tur att värma oss i höstmörkret och vinterkylan.

”Visst känns det lite vemodigt att släppa taget om den första utgåvan när den blev en sådan stor framgång”, säger Marc Schuterman, marknadschef på Brill & Co. ”Samtidigt bygger konceptet på att lansera nya utgåvor av K:rlek i takt med modesäsongerna vår/sommar respektive höst/vinter, så att ölet ständigt känns uppdaterat och rätt i tiden.” Men han lämnar en öppning: ”Kanske kan vi köra populära versioner som vintage-utgåvor i framtiden” säger Marc Schuterman och skrattar.

Stjärnbryggaren Mikkel Borg Bjergsø har den här gången laddat ölet med fem sorters kornmalt (Pale, Munich, Cara-Pils, Cara-Crystal och Melanoidin) och humlesorten Citra. Resultatet är en otroligt välbalanserad pale ale där malten bidrar med knäckiga och kakiga toner medan humlen bidrar med en fruktighet som för tankarna till persika. Samtidigt har beskan tonats ner något, vilket gör ölet lättdrucket och dessutom lämpligt att kombinera med mat.

Och precis som förra gången är det konstnärinnan Sara Nilsson som har formgivit den vackra etiketten.

Bör även nämnas att den här gången har också Systembolaget fallit pladask för K:rlek och den 1 november lanseras ölet som en tillfällig lansering i ett 40-tal butiker.

Missa nu inte chansen att bekanta dig med vad som kan bli din nya K:rlek, åtminstone för en säsong.

Om Mikkeller: Historien om Mikkeller handlar om de två unga danska hembryggarna Mikkel Borg Bjergsø och Kristian Klarup Keller, som på bara några få år gick från hobbybryggning i köket till internationell berömmelse. Numera rankas Mikkeller, som sedan ett par år tillbaka enbart drivs av Mikkel, som en av de bästa bryggarna i världen.

Mikkeller äger inget eget bryggeri, utan alla öl bryggs på olika bryggerier runt om i världen, vilket ger en stor frihet att experimentera och skapa många nya, gränsöverskridande öl. Detta sätt att göra öl på har sedan kopierats av många, och Mikkel har av tidningen BeerAdvocat utnämnts till “The Godfather of Gypsy Brewing”. De flesta öl bryggs på välrenommerade De Proef Brouwerij i Belgien.

Många av Mikkellers öl tillhör de högst rankade i världen inom respektive ölstil och de senaste åren har Mikkeller kammat hem ett flertal guldmedaljer för sina öl på Stockholm Beer & Whisky Festial.

• Gastronomi

• systembolaget
  • de proef
  • kärlek
  • k:rlek
  • mikkeller
  • brill & co

Om Brill & Co: Brill & Co är Sveriges ledande importör av premiumöl, och distribuerar många av världens högst rankade öl och bryggerier. Sedan 2007 distribuerar Brill & Co också ett flertal svenska mikrobryggerier, något man som importör var en pionjär med att börja göra. Bland kunderna återfinns flera av landets stjärnkrogar som exempelvis Mathias Dahlgren och Frantzén/Lindeberg.

2011 tilldelades Brill & Co Svenska Ölfrämjandets Guldpin för ”en utomordentligt stor och fräsch produktportfölj som förser oss med några av de bästa svenska och utländska öl man som konsument kan få uppleva på krogen och även kunna få tag i på Systembolaget.”

2012 blev Brill & Co framröstad som "Bästa svenska importör/distributör" vid BeerSweden Forum Awards.

2012 vann Brill & Co 17 medaljer på Stockholm Beer & Whisky Festival, flest av alla. 9 av dessa medaljer var dessutom Guld inklusive priserna för "Festivalens Bästa Öl 2012", samt "Festivalens Bästa Cider 2012".

Josefine Olsson

Presskontakt Marknadsföring +46 (0)8 691 65 58