KAN VI STOPPA ILLEGAL TANDBLEKNING?

Oseriösa aktörer som säljer illegal tandblekning flockas på nätet och de blir allt fler. Vi ringde Läkemedelsverket för att se vad de tar för åtgärder, men fick svaret att de inte har haft resurser att stoppa dem ännu. I väntan på statliga insatser, ska vi bara sitta och titta på medan okunniga konsumenter blir lurade och får frätskador på tänderna, eller ska vi ge dem ett bättre alternativ?

Internet kryllar av oseriösa aktörer som erbjuder billiga och olagliga tandblekningsprodukter till slutkonsument, olika fabrikat av whitening strips är särskilt populärt. Vissa av dessa produkter saknar effekt och lurar därmed kunderna, andra kan vara direkt skadliga att använda. Enligt EU:s lagstiftning får tandblekning med väteperoxid (>0,1%) endast säljas av utbildad personal, med andra ord inte i butik eller över nätet. Oseriösa aktörer kommer runt ”problemet” genom att sälja dessa produkter via bolag lokaliserade i utlandet.

Läkemedelsverket är den myndighet i Sverige som är ansvarig för att överse kategorin tandblekning och se till att tillverkare och återförsäljare håller sig till såväl EU:s lagstiftning som den svenska. Vi ringde upp Läkemedelsverket och lyfte frågan om illegal blekning på nätet och det visade sig att de är väl medvetna om denna företeelse, samt att den förekommer i stor utsträckning. Dessvärre har det saknats resurser för att ta tag i problemet, vilket ska förklara varför man ännu inte gjort något för att stoppa illegala aktörer trots att man känner till dem.

Vidare kan man fråga sig varför konsumenter väljer att riskera sin munhälsa genom att köpa olaglig tandblekning på nätet. I många fall handlar det om okunnighet, där prisklass och tillgänglighet får en avgörande roll. Det vill Brilliant Smile Sweden ändra på!

Brilliant Smile Sweden tillkännager givetvis att EU:s lagstiftning finns till för konsumentens hälsa och trygghet! Utbildad personal kan säkerställa att kunden är en lämplig kandidat för tandblekning och att själva behandlingen utförs på ett korrekt sätt. För att konkurrera med den illegala marknaden vill Brilliant Smile Sweden förena sina breda återförsäljarkanaler med tandvården och därmed kunna erbjuda ett bättre alternativ för slutkonsumenten. Vi kommer därför under sommaren 2015 lansera en ny tandblekningsprodukt, ansluten till en ny typ av tjänst där förbehandling, tandläkarundersökning och blekning bakas in till ett förmånligt pris. Tjänsten kommer finnas lättillgänglig landet över, blekningsprodukten är av högsta kvalitet och närmsta tandläkare kommer se till att allt står rätt till. Testlansering börjar redan nästa vecka, så håll utkik i nyhetsrummet och på vår hemsida för att veta mer.

• tandblekning