Nytt konstprojekt till förmån för Bris

I ett nytt konstnärligt initiativ, ”Ordet är fritt”, hyllas det fria och talade ordet. Fotograf Niklas Palmklint har tillsammans med Sanna Palmklint och copywriter/skribent Mikael Ahlsén fotograferat och filmat över 150 personer som visar upp sitt personliga favoritord. Miss Li, Michael Nyqvist och Nour El Refai är några av deltagarna. Utställningen har premiär i Moodgallerian, Stockholm, i slutet av maj 2014. "Ordet är Fritt" beskrivs av arrangörerna som ett humanistiskt initiativ för att främja lusten att läsa och skriva. Med utställningen och boken vill arrangörerna uppmuntra till ökat engagemang hos samhälle, föräldrar och barn för det skrivna och talade ordet.

Projektet består av en turnerande utställning med porträtt på människor i olika åldrar och med olika kändisgrad som har fotograferats med sina favoritord. Porträtten finns även samlade i en bok. Turnén kommer att besöka flera städer i Sverige under 2014-2015. Initiativet är helt privat finansierat och allt överskott från projektet går till Bris.

Bland de över 150 medverkande som fotograferats med sitt favoritord syns förutom Bris generalsekreterare Kattis Ahlström FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson, Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson, World Childhood Foundations generalsekreterare Anna de Geer, Röda Korsets generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström, Berättarministeriets Dilsa Demirbag Sten, Amnestys ordförande Sofia Halth, RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund, 1,6 miljonerklubbens Alexandra Charles, Kvinna till Kvinnas generalsekreterare Lena Ag, Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén, Sametingets ordförande Stefan Mikaelsson, Läsrörelsens ordförande Elisabet Reslegård, Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh, Nils Funcke, ordförande för Yttrandefrihetskommittén, Johan von Schreeb, Läkare utan gränser, Glömda Ords Petra Jankov Picha, Özz Nûjen, Pija Lindenbaum, Stefan Sundström, Michael Nyqvist, Morgan Alling, Nour El Refai, Melinda Kinnaman, Cecilia Frode, Jenny Strömstedt, Stefan Jarl, Renata Miocevic Kovacevic, Stina Wirsén, Mikael Wiehe, Nuri Kino, Amanda Ooms, Supreme, Ernst Billgren, Shemah Hassan, Sigrid Bárány, Torbjörn Flygt, Johan Hakelius, Babben, Jeanette Bonnier, Tina Ahlin, Alexander Karim, Carolina Neurath, Jan Gradvall, Shima Niavarani, Krister Henriksson, Theodor Kallifatides mfl. Chefredaktörer som medverkar är bland annat Peter Fellman, Dagens Industri, Sofia Wadensjö Karén, Tidningen Vi, Johan Ehrenberg, ETC, Claes de Faire, Resumé och Anders Ingvarsson, Sundsvalls Tidning.

Kontaktinformation:

Frågor om bilder, filmer: Niklas Palmklint 070-570 4061, niklas@palmklint.se

Frågor om bok, utställningar, föreläsningar och sponsorer: Mikael Ahlsén 070 733 05 32, micke@mickeahlsen.se

Frågor om Bris: Anna-Maria Carnhede 070-779 95 06, anna-maria.carnhede@bris.se

Pressbilder: palmklint.se/pressbilder-ordet-ar-fritt/

Webb: ordetarfritt.com

Twitter: twitter.com/ordetrfritt

Facebook: www.facebook.com/ordetarfritt

You Tube: youtube.com/user/ordearfritt

Instagram: ordetarfritt

Bildtext, från vänster till höger: Ella, Isak, Bea och Bris generalsekreterare Kattis Ahlström.

• Barn, ungdom