Äntligen – arbetsmiljön i skolan måste och ska ses över!

Skolinspektionen stänger Lundsberg efter tillsyn, och meddelar att regeringen bör stoppa statsbidrag till skolan. Detta samma dag som Arbetsmiljöverket går ut på DN debatt med en storsatsning. Myndigheten ser hur dagens skola har många brister – hög arbetsbelastning som leder till stress, hot och våld. Med en bättre skola som målsättning ska nu 30 procent av landets skolor inspekteras. En granskning BRIS länge efterfrågat och välkomnar.
– Skolan är barnens arbetsplats. BRIS har länge konstaterat att barn och unga måste vistas hela dagarna i en arbetsmiljö som är allt annat än hälsosam och som inte skulle tolereras inom någon annan bransch, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare BRIS.

Under 2012 handlade 28 procent av BRIS barnkontakter om skolan och 19 procent om mobbning och kränkande behandling. Många barn beskriver dagliga trakasserier, utanförskap och både fysisk och psykisk terror som pågår dag efter dag. De beskriver hur mobbning bryter ner deras självkänsla till en nivå där många har självmordstankar.
– En arbetsplats där man dagligen kan utsättas för kränkningar, hot eller misshandel, där ljudnivå och ständiga störningar hindrar koncentration och där arbetsprestation blir sämre än förväntat på grund av arbetsmiljö skulle de flesta vuxna inte gå till över huvud taget. De senaste turerna kring Lundsberg, nollning och misshandel aktualiserar frågan än mer. Men barnen har inget val, fortsätter Kattis Ahlström.

Det BRIS ser i sina kontakter återspeglas i den rapport (Hot och våld i skolan)Arbetsmiljöverket låtit forskare vid Stockholms universitet författa. Där uppger 9 procent av flickorna och 15 procent av pojkarna att de under år 2010 blivit utsatta för slag, sparkar eller andra fysiska skador. 23 procent av flickorna och 25 procent av pojkarna uppgav att de blivit hotade att bli slagna.
Arbetsmiljöverket startar i höst en flerårig satsning på grund- och gymnasieskolans område. Så mycket som 30 procent av landets skolor och alla skolhuvudmän med fler än fem skolor ska inspekteras. Syftet med inspektionerna är att arbetsgivarna ska skapa en god arbetsmiljö i skolan så att ingen skadas eller blir sjuk. BRIS har genom sina många kontakter en tydlig bild av barns och ungas vardag i skolan, och hoppas bli en samtalspartner i myndighetens arbete. BRIS ser helst att denna satsning följs av:
·  Ett strategiskt utvecklingsarbete på nationell nivå för att få fram evidensbaserade metoder för att åtgärda och förebygga mobbning och kränkningar.
·  Utbildning och kontinuerlig fortbildning för all skolpersonal i praktisk användning av de evidensbaserade metoderna.
·  Nolltolerans mot mobbning och kränkande behandling i alla vuxenledda sammanhang där barn och unga vistas.

• lundsberg
  • arbetsmiljöverket
  • skolinspektionen
  • bris
  • elevhälsa
  • skola
  • mobbning

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och ungdomar samt upprätta möjligheter för barn och ungdomar att föra en dialog med vuxna. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i BRIS arbete. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Mer information om BRIS finns på www.bris.se.