Alla barn får inte en god jul

Jul innebär klappar, tomte och julgran för många men i vissa fall är julen inte en fröjdefull tillställning. Under jul- och nyår räknar Bris med att ha närmare 1 000 samtal med barn och unga, och många av dem förväntas handla om just julen.
– Vi vet att det finns
barn som inte längtar till julen, säger Karin Bergelv, tf. generalsekreterare på Bris.

Nedräkningen inför julen är igång, schablonbilder över en idyllisk Bulleby-jul ritas upp och förväntningarna stiger hos både barn och vuxna. Men Bris, Barnens Rätt i Samhället, vet att julen inte är god för alla barn. När skolan håller stängt och omgivningen är upptagen med sitt eget firande blir dessa barn mer ensamma och utsatta än någonsin. Under jullovet förra året hade Bris 928stödjande kontakter med barn och unga där många beskrev oro och ångest kopplat till julen, och lika många väntas inkomma i år.

– Till oss ringer barn hela julen och pratar om bråk, stress och problem kopplat till alkohol. En del berättar också om familjens dåliga ekonomi och hur de ljugit för sina vänner om vad de fått i julklapp, medan andra beskriver sin julafton som vilken annan dag på året som helst, säger Karin Bergelv.

Vi önskar inga barn en ond jul
Inför årets julhelg valde Bris att ta fasta på det faktum att alla barn inte har en god jul. I den senaste reklamkampanjen lyder budskapet ”Vi önskar inga barn en ond jul”. Kampanjen har synts både i Stockholms tunnelbana, på stortavlor i Göteborg och Malmö samt på utvalda webbplatser.

– Detta är ett väldigt viktigt budskap för oss och vi gör allt vi kan för att finnas där för de barn som känner sig ledsna, ensamma eller rädda i juletid. Våra kuratorer svarar i telefon, chatt och mejl hela julen och till oss kan barn och unga ringa om de behöver någon vuxen att prata med, avslutar Karin Bergelv.

Exempel på vad barn berättar för Bris under julen:*
”Jag ska fira jul hos min mamma och hennes nya familj i år. Och då kommer min pappa sitta helt ensam. Jag mår dåligt av att veta att pappa är ensam och jag får dåligt samvete för att jag inte kommer vara hos honom. Vad ska jag göra?”
– Tjej, 17

”Mamma och pappa bråkar hela tiden och nu har pappa flyttat. Idag hörde jag dom bråka om var jag ska fira jul men jag vill inte fira jul alls. Hela julen är förstörd.”
– Tjej, 14

”Mamma säger att jag måste fira jul hos pappa i år för det är hans tur. Men jag vill inte det för han dricker och blir full och då blir jag rädd. Jag hatar när han dricker! Måste jag fira jul hos pappa?”
– Tjej, 11

*Exemplen är omskrivna för att skydda barnens anonymitet

Bris har öppet hela julen
Bris 116111 och Bris-chatten är öppen alla dagar 14-21, det går dessutom att mejla till Bris när som helst. Bris vuxentelefon om barn har öppet vardagar 9-12.