Ny rapport: Barnen, Bris och it

I Bris barnkontakter är det uppenbart hur stor roll internet, datorer och mobiltelefoner har i ungas vardag.
För de flesta barn och unga är vardagen online högst odramatisk och vardaglig.
Men bland de it-relaterade kontakter som kom in till Bris från barn under perioden september 2012 till augusti 2013 handlade lite mer än en fjärdedel om kränkningar och hot.
För det sjunde året i rad släpper Bris nu rapporten Barnen, Bris och it.

Rapporten är en del av det EU-finansierade projektet Det unga internet som i Sverige drivs av Statens medieråd i samarbete med Bris och vars syfte är att höja medvetenheten hos både barn och vuxna om möjligheter och risker kring internetanvändning. För att få en uppfattning om vad barn och ungdomar berättar för Bris om vardagen online har Bris läst kontakter i Bris-mejlen och Bris-chatten – samt samtalsbeskrivningar i Bris Vuxentelefon om barn – som i Bris ordinarie dokumentation har noterats handla om datorer/mobiler/internet. Sammanlagt rör det sig om 555 kontakter – 371 mejl och 194 chattar.

Utifrån olika teman, som till exempel Kärlek och kompisar, Kränkningar och hot och Familjekonflikter, ger rapporten en övergripande bild av hur unga beskriver sin vardag online. I Bris barnkontakter är det uppenbart hur stor roll internet, datorer och mobiltelefoner har i ungas kärleks- och kompisrelationer och i hanterandet av dem. I stort sett hälften av alla genomlästa barnkontakter har noterats handla om Kärlek och/eller kompisar. Det är på så sätt det ojämförligt vanligaste temat bland de genomlästa it-relaterade barnkontakterna.

För de flesta barn och unga är vardagen online högst odramatisk och vardaglig, det vill säga fylld av livets alla glädjeämnen och bekymmer. När Bris ska sammanfatta stödverksamhetens kontakter blir det dock ofrånkomligt att fokus landar på det svåra och allvarliga, eftersom barn och unga i första hand vänder sig till Bris för att få stöd och hjälp. Lite mer än en fjärdedel av de genomlästa it-relaterade barnkontakterna handlar om kränkningar och hot.

I Bris genomlästa kontakter med vuxna är det tydligt att många bär på en oro för att barn och unga använder internet och datorer i allt för stor utsträckning, och att detta ofta leder till konflikter. Thomas Jonsland, sakkunnig på Bris och författare till rapporten, konstaterar att det är viktigt att föräldrar för en ständig konversation med sina barn om vad som sker online.

- Unga behöver reflektera kring sin vardag online; hur de vill vara och bli behandlade. Detta kan ske både i skolan och i hemmet, både tillsammans med lärare, jämnåriga och föräldrar. Själva grunden till sådana möten och samtal är att den vuxna är lika respektfullt nyfiken på den unges vardag på nätet som på den som äger rum i skolan, på träningen, i stallet eller på fredagsfesten. Med frågor och funderingar visar man att man bryr sig, ger den unge möjlighet till att berätta och visar att man är tillgänglig som stöd om det dyker upp problem.

Ladda ner rapporten här. För än mer kunskap i ämnet erbjuder Bris-akademin både föreläsningar och utbildningar.

• Barn, ungdom

• barn och internet

Barnens Rätt I Samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och ungdomar samt upprätta möjligheter för barn och ungdomar att föra en dialog med vuxna. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i Bris arbete. Bris verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se