Situationen inom socialtjänsten är oroande

Läget inom socialtjänsten är oroande. Det bekräftas idag i en granskning som Sveriges Radio genomfört.

– Socialtjänsten behöver genast bättre förutsättningar för att kunna göra sitt jobb, säger Bris generalsekreterare Kattis Ahlström.

Idag berättar P4 Stockholm och flera andra regionala radiostationer att antalet orosanmälningar om barn som riskerar att fara illa har ökat stort, och att få socialtjänster hinner handlägga anmälningarna inom den lagstadgade tidsramen. Granskningen visar också på stora skillnader mellan kommunerna i hur barns rättigheter efterlevs, något som FN:s barnrättskommitté upprepade gånger kritiserat Sverige för.

– Läget inom socialtjänsten är akut, arbetsbelastningen är enorm, alldeles för få socialsekreterare ska hinna med att göra svåra och komplicerade utredningar och fatta beslut som kan vara livsavgörande för ett barn, säger Kattis Ahlström, Bris generalsekreterare.

Bris ser att socialtjänsten i de flesta fall gör en skyddsbedömning och omhändertar barn som far illa, men att de har svårt att mäkta med i övrigt, och att personalomsättningen på många håll är hög.

– Det är inte ovanligt att ett barn får byta socialsekreterare flera gånger under utredningstiden, vilket är ett hot mot kvaliteten. Men framför allt är det allvarligt för ett barn att hela tiden möta en ny person som du ska berätta om svåra saker för. En annan konsekvens av den höga arbetsbelastningen är att barn kan placeras i familjehem eller på institution utan att få tillräcklig information om varför de inte kan bo hemma längre. Allt detta är väldigt allvarligt och leder till att barns rättigheter kränks i kontakten med samhället som ska skydda dem – och det leder i sin tur till att barns tillit till vuxenvärlden riskerar att försämras, säger Kattis Ahlström.

Regeringen, med barnminister Åsa Regnér som ansvarig minister, har tagit flera viktiga initiativ och jobbar intensivt med frågan, bland annat genom nationella samordnaren Cecilia Grefve.

– Det är bra att regeringen tar signalerna från socialtjänsterna på allvar, och samlar in erfarenheter och kunskap redan nu för att kunna göra förändringar omgående . Mycket kan göras redan nu för att förbättra förutsättningarna för socialtjänsten, säger Kattis Ahlström.

Bris vill också framhålla vikten av att fler anmäler när barn far illa, och uppmana alla vuxna att ta sitt vuxenansvar och anmäla trots larmrapporter om lång handläggningstid.

– Det är oerhört angeläget att anmäla om ett barn riskerar att fara illa, och socialtjänsten utreder alla anmälningar de tar emot. Nu måste regeringen och de kommunala arbetsgivarna agera så att socialtjänsten får de förutsättningar och resurser som behövs för att göra sitt jobb så bra som möjligt, säger Kattis Ahlström.