Tomboy, viljestark och osäker – nu presenterar Bris årets idoler

Alla kan känna sig ledsna, ensamma, blyga och rädda ibland. Då kan det vara skönt att veta att andra känt likadant någon gång och att även stora idoler haft det lite tufft ibland. Nu presenterar Bris sin omtyckta idolkortskampanj, där kända personer berättar om jobbiga saker de upplevt under sin uppväxt. I år är det Victor Beer, Zara Larsson, Danijela Rundqvist och William Spetz som berättar sina historier på korten.

Zara hördes för mycket i klassrummet och blev tillsagd att sluta sjunga och inte tycka till om allt. Victors stammande gjorde att han hade svårt att prata inför grupp och han var rädd att ingen skulle förstå vad han sa. Danijela umgicks bara med killarna eftersom tjejerna bråkade med henne på grund av att hon var för sportig. William var rädd att han hade för många tjejkompisar och inte var killig nog.

I årets upplaga av Bris idolkortskampanj har fyra idoler tillkommit. Kampanjen vänder sig till alla sjätteklassare i Sverige och korten delas ut gratis i landets skolor via skolsköterskor och lärare.

Målet med idolkortskampanjen är att barn eller unga ska se att de allra flesta känt sig ledsna, ensamma, blyga eller rädda någon gång i livet – även idoler som skådespelaren William Spetz, hockeyproffset Danijela Rundqvist, artisten Zara Larsson och youtube-stjärnan Victor Beer.

– Det är artonde gången i ordningen som vi på Bris genomför vår idolkortskampanj. Det är en av våra absolut viktigaste kampanjer där vi når ut med ett angeläget budskap till barn och unga som befinner sig i en period i livet där dessa känslor är vanliga. För oss på Bris är det viktigt att skapa hopp och framtidstro trots att det ibland kan kännas jobbigt att växa upp, säger Karin Bergelv, tf. generalsekreterare Bris.

Idolkorten går att ladda ner på Bris.se, där går det även att titta på tidigare idolkortskampanjer. Kampanjen kommer även att synas på Facebook, Instagram ochYoutube.

• tonårsutveckling
  • barn och internet