Unikt samarbete - Nacka ger 250 kronor till Bris per nyfött barn

250 kronor per nyfött barn. Så mycket har Nacka kommun beslutat att donera till Bris verksamhet under 2014.
-   Vi är otroligt tacksamma för det här unika samarbetet. De här pengarna gör verklig skillnad för oss, säger Bris generalsekreterare Kattis Ahlström.

Samarbetet mellan Nacka kommun och Bris har pågått under flera år och är unikt i sitt slag. För året 2012 blev bidraget till Bris 296 250 kronor. Det avtalet förlängs nu för 2014.

I avtalet ingår att ett informationsbrev skickas till alla nyfödda barns föräldrar med information om Bris stödverksamhet. I brevet bifogas även en symbolisk Bris-relaterad present.
-   Nacka ska vara en trygg och säker plats för barn och unga att växa upp på. För att lyckas måste vi utöver vårt eget arbete också samspela med andra. Samarbetet med Bris är därför mycket värdefullt, säger Eva Öhbom Ekdahl, ordförande i social- och äldrenämnden i Nacka kommun.

Bris generalsekreterare Kattis Ahlström hoppas nu att fler kommuner väljer att följa Nackas exempel.
-   Jag är mycket stolt över att det just är min hemkommun som på det här sättet sätter ner foten och visar att de tar barnperspektivet och barns rättigheter på allvar. Men jag tror att det finns fler kommuner i landet som tycker de här frågorna är viktiga. Jag tror och hoppas därför att Nackas initiativ får agera statsignal för nya samarbeten med kommunerna, säger hon.

Kontaktpersoner:

Anna-Maria Carnhede, pressekreterare Bris, 070-779 95 06, anna-maria.carnhede@bris.se.

Sam Carlsson, pressansvarig, Nacka kommun, sam.carlsson@nacka.se, 0704-31 79 41.

• Barn, ungdom

Barnens Rätt I Samhället (Bris) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som särskilt ska bistå utsatta barn och ungdomar samt upprätta möjligheter för barn och ungdomar att föra en dialog med vuxna. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i Bris arbete. Brisverksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring.  Mer information om Bris finns på www.bris.se