Vi måste göra allt för att förhindra rasistiska våldsbrott mot barn

Det brinner i Sveriges skolor, föreningslokaler och gymnastiksalar. Lokaler som är, eller skulle bli, hem för personer på flykt. Dessa attacker är rasistiska våldsdåd riktade mot barn som många gånger tagit sig hit under svåra förhållanden, och attackerna måste tas på största allvar.

Den senaste tiden har det kommit närmare 2 000 asylsökande barn i veckan till Sverige. Barn som i många fall lämnat hela, eller delar, av sin familj bakom sig. Många har upplevt skrämmande och traumatiserande händelser som är omöjliga för de flesta att ens föreställa sig. Och många lever med trauman långt efter att de kommit i säkerhet. De här barnen är de mest utsatta i vårt samhälle idag. Och det är deras hem som nu bränns av personer i Sverige som anser att dessa barn inte har rätt att vara här.

Det är med stor oro och ilska vi följer rapporteringen om dessa händelser utförda av personer som ifrågasätter människors lika värde. Personer som tänder eld på boenden för barn på flykt, och som uppmanar och hetsar till att motarbeta samhällets försök att erbjuda barn det skydd de har rätt till.

I barnkonventionen står det tydligt att alla barn är lika mycket värda, har samma rättigheter och inte får diskrimineras - oberoende av vilket land de eller deras föräldrar kommer ifrån. Barnkonventionen gör inte skillnad på barn, den gäller för alla barn. Enligt konventionen har alla barn rätt till liv, överlevnad och utveckling. De har också rätt till ett hem, social trygghet och skydd från fysiskt och psykiskt våld. Alla barn ska dessutom skyddas från krig.

Att skriva under barnkonventionen innebär att samhället tar ansvar för att alla barn i det landet ska få sina rättigheter tillgodosedda, vare sig de är födda där eller någon annanstans. Sverige skrev under barnkonventionen för 25 år sedan. Men just nu misslyckas vi med vårt uppdrag.

Det är självklart bra och viktigt att politiker och beslutsfattare vidtar åtgärder för att öka säkerheten kring dessa platser, men det räcker inte. Detta är ett problem som vi alla måste ta ansvar för och motarbeta. Ansvaret är allas och det börjar med dig.

Vi behöver mobilisera oss mot hat och rasism. Vi måste göra allt som står i vår makt för att kunna förmedla till barnen att det som händer nu är oacceptabelt och att vi vuxna gör allt vad vi kan för att sätta stopp för dessa bränder.

Rättsväsendet måste utöka sina insatser för att identifiera och straffa de som står bakom dessa våldsdåd och säkerheten kring dessa boenden måste stärkas ytterligare. Politiker på alla nivåer måste tydligt ta avstånd från brotten som strider mot både svensk lag och barnkonventionen.

Och vi måste inse vad detta faktiskt är: rasistiska våldsbrott mot barn.

– Karin Bergelv, tf. generalsekreterare Bris – Barnens rätt i samhället

• Skola

• ensamkommande
  • ensamkommande barn