Erlandsson bygger om i koncern

Erlandsson bygger om i koncern

Som ett led i att bli starkare och mer enhetligt som byggbolag fusionerar Erlandsson ihop två och säljer ett bolag i byggkoncernen.

– Vi har haft en fantastisk tillväxt under de senaste åren men vi har också sett att bolagen varit sårbara och utvecklats åt olika håll.Det här är ett led i vår strategi för att fortsätta växa på ett hållbart sätt.

Nu kan vi som ägare välja att bygga koncernen utifrån vår egen strategi och fokusera på projekt där vi kan bidra med vår kompetens redan i tidigt skede säger Kalle Erlandsson, ägare till Erlandsson Bygg.

Erlandsson Bygg fortsätter sin expansion. Målsättningen med den nya ledningsstrukturen är att ta tillvara på och vidareutveckla företagets tillväxt på ett hållbart sätt. Som ett första steg säljer ägarfamiljen sina ägardelar i Erlandsson Bygg AB, verksamt i Västsverige och fusionerar bolagen Mitt och Dalarna.

– Genom att sälja Västsverige och slå ihop bolagen i koncernen kan vi nu dra nytta av det stora bolaget, nyttja synergier och arbeta fram det värdering styrda bolag ägaren vill utan att några bolag går sina egna vägar. Vi har haft  en tid i flera bolag där sårbarheten visat sig och nu bygger vi ihop, blir starkare och drar åt samma håll, säger Jennie Sahlsten VD och Koncernchef för Erlandsson Byggkoncernen.

Redan idag den 5 juli frånträder familjen Erlandsson, Erlandsson Bygg AB (Väst). Under ett år lånar köparna namnet Erlandsson Bygg AB.

Jennie Sahlsten,
VD & Koncernchef Erlandsson Byggkoncern

Om Erlandsson Bygg

Byggmästaren Karl-Erik Erlandsson startade byggverksamheten på 1950-talet i Kungsbacka och företaget ägs fortfarande av familjen Erlandsson. Erlandsson Bygg ingår i koncernen Erlandsson Holding AB.

Erlandsson bygg budgeterar en omsättning på ca 5,6 miljarder kr år 2019 och är totalt 1300 medarbetare, inklusive dess systerbolag