Bromma Blocks får ny ägare

Bromma Blocks får ny ägare

Starwood Capital Group ('Starwood'), som förvärvade Bromma Blocks från KF Fastigheter i november 2013, har sålt sin majoritetsandel i handelsplatsen till en fond inom CBRE Global Investment Partners (CBRE GIP). CBRE GIP är en global fastighetsinvesterare och har genomfört förvärvet för att man ser Bromma Blocks som en väletablerad handelsplats med god utvecklingspotential.

Vencom, som har varit Starwoods lokala operativa partner sedan 2013 och varit ansvarig för utvecklingen och förvaltningen av Bromma Blocks, kommer att fortsätta att arbeta som tidigare både som utvecklare, förvaltare och delägare.

Den planerade expansionen av Bromma Blocks, i samordning med tvärbanans fortsatta utbyggnad, Stockholm Stads etablering av cykel- och gångstråk i området, ICA Fastigheters utveckling på andra sidan tvärbanan samt Swedavias pågående upprustning av Bromma flygplats, kommer att fortgå enligt tidigare planer under Vencoms ledning.

Om Vencom

Vencom Property Partners, som fungerar som asset manager i de fastighetsprojekt och investeringar som Vencom engagerar sig i, är fokuserade på den Nordiska fastighetsmarknaden med ett särskilt fokus på handelsfastigheter. Vencoms kärnverksamhet är strategisk asset management i partnerskap med institutionella investerare. Vencom har även omfattande erfarenhet och kunskap från detaljhandelsbranschen, något som varit värdefullt i detaljhandelsrelaterade investeringar och utvecklingsprojekt. För vidare information se http://www.vencom.se/.

About CBRE Global Investors

CBRE Global Investors is a global real estate investment management firm with $87.9 billion in assets under management* as of September 30, 2016. The firm sponsors investment programs across the risk/return spectrum for investors worldwide. CBRE Global Investment Partners is a division of CBRE Global Investors that delivers investment solutions using private funds, secondaries, co-investments and joint ventures, partnering with leading operators and fund managers for each strategy.

CBRE Global Investors is an independently operated affiliate of CBRE Group, Inc. (NYSE:CBG). It harnesses the research, investment sourcing and other resources of the world’s premier, full-service commercial real estate services and investment company for the benefit of its investors. CBRE Group, Inc. has more than 70,000 employees in more than 400 offices (excluding affiliates) worldwide. For more information about CBRE Global Investors, please visit www.cbreglobalinvestors.com.

*Assets under management (AUM) refers to the fair market value of real estate-related assets with respect to which CBRE Global Investors provides, on a global basis, oversight, investment management services and other advice, and which generally consist of investments in real estate; equity in funds and joint ventures; securities portfolios; operating companies and real estate-related loans. This AUM is intended principally to reflect the extent of CBRE Global Investors' presence in the global real estate market, and its calculation of AUM may differ from the calculations of other asset managers.

Regioner

Bromma Blocks är en handelsplats intill Bromma flygplats i västra Stockholm bestående av en galleria och retail park som tillsammans erbjuder drygt 80 butiker och restauranger fördelat på 54 000 kvadratmeter. Med ca 7 miljoner besökare per år omsätter handelsplatsen cirka 2,2 miljarder kronor. De kommande åren planerar Bromma Blocks utöka med ca 26 000 kvm handel, service och fritidsaktiviteter.

Bromma Blocks ägs av CBRE Global Investors och drivs av Vencom Property Partners. Vencom Property Partners driver även andra fastigheter i Sverige, bl.a. Lidingö centrum och Värmdö Köpcentrum. Vencom grundades 1994 och är aktivt på den nordiska fastighetsmarknaden.

För mer information, besök brommablocks.se / vencom.se

Välkommen till Bromma Blocks!

En handelsplats och retail park där du hittar de stora kedjorna och små utvalda butiker. Vi erbjuder shopping i trivsam miljö med parkeringsplatser nära butikerna.

Bromma Blocks
Ulvsundavägen 185