Pressmeddelande -

Brother International Sweden AB: Nya märkmaskiner från Brother för märkning i mästarklass

Pressmeddelande                                                                                      Mars 2010

De nya märkmaskinerna P-touch 9700PC och P-touch 9800PCN skriver ut etiketter för alla användningsområden. De levereras med P-Touch Editor, ett kraftfullt designprogram med vars hjälp användaren redigerar etiketterna i sin PC. Utskrifterna görs sedan på Brothers slitstarka taper i TZ och HG-sortimenten, där det finns många bredder, färger och material att välja mellan.

Båda modellerna har dessutom en avancerad klippfunktion där man kan välja att klippa etiketterna helt eller halvvägs. Med halvvägs klippning, klipps bara själva etiketten men inte den underliggande skyddspappen. Därmed går det att skriva ut många etiketter på en gång och sedan ta loss dem en och en vid behov. Vid utskrift på HG-tape kan utskriftshastigheten bli så hög som 80 mm/sek eller så kan man få en upplösning på 720 x 360 dpi.

P-touch 9800PCN kan anslutas direkt till ett nätverk och därmed användas av många användare. Med maskinen följer dessutom programmet P-touch Editor Lite LAN. Programvaran installeras centralt på en server och sedan kan Windows®-användare skapa etiketter utan lokal installation av program eller drivrutiner.

Modellen P-touch 9800PCN har dessutom en USB-port på framsidan för anslutning av streckkodsskanner. Via den går det sedan att kopiera streckkoder och lägga in i färdigdesignade etiketter i märkmaskinen utan att den behöver vara ansluten till en PC. Den här funktionen är utmärkt i produktionsmiljöer eller serviceverkstäder där man ofta behöver reproducera streckkodsetiketter. Båda modellerna har dessutom både USB-port och seriell port och kan enkelt anslutas till både PC och MAC.

Det är också möjligt att samköra designprogrammet med data från en databas i Microsoft Access, Excel eller i kommaseparerat format, idealiskt där flera märklappar skall skapas från data som redan finns. De flesta förekommande streckkoder finns även med i designprogrammet som medföljer.

P-touch 9700PC och P-touch 9800PCN beräknas kosta 3 536 och 5 894 kronor exklusive moms och finns tillgängliga på marknaden från mars -april 2010.

Fredrik Pauli, produktchef, Brother International Sweden AB

E-post: fredrik.pauli@brother.se

Bilder på produkterna kan laddas ner från www.brother.se under Media Center

• Hobby

• nätverksanslutning
  • p-touch
  • p-touch 9800pcn
  • p-touch 9700pc
  • nätverksklar
  • pc-anslutning
  • märkmaskiner
  • märkmaskin
  • Brother P-touch 9800PCN
  • Brother P-touch 9700PC

Om Brother
Brother International Sweden AB är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har huvudkontoret för Sverige i Göteborg. Brother Int. Sweden har 20 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.
Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.
Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213