Brother lanserar PocketJet600 – bärbara skrivare för mobila yrkesgrupper

Fyra modeller ingår i Brothers nya kompakta och lätta skrivarserie PJ600. Varje skrivare väger 473 g exklusive batteri och papper och är strax under 26 cm lång, men klarar ändå utskrifter i A4. Eftersom skrivarna är baserade på direktthermo-teknik och nästan inte har några rörliga delar är de extra pålitliga. De är dessutom mer tåliga för skillnader i temperatur eller luftfuktighet jämfört med skrivare baserade på annan teknik. De kan monteras utan större begränsningar och det är ingen risk för läckage när man bär dem med sig

De nya mobila skrivarna är betydligt snabbare och batteritiden kan förlängas väsentligt jämfört med föregångarna.* De klarar upp till 6 sidor per minut och med ett extra litiumjonbatteri räcker en laddning för upp till 300 sidor.

De nya modellerna heter PJ-622, PJ-623, PJ-662 och PJ-663. De har en upplösning på antingen 200 eller 300 punkter per tum och ett par av modellerna kommunicerar via Bluetooth. De skriver ut på vanligt A4-papper eller på rulle där utskrifterna rivs av.

-       Vi förväntar oss ett mycket positivt mottagande av den nya serien säger Fredrik Pauli, produktchef hos Brother i Sverige. Vi vet att det finns ett behov av kompakta, mobila skrivare som kan skriva i just A4-format, speciellt för montage i olika typer av fordon. Storleken för de nya modellerna är densamma som hos föregångarna så alla monteringsanordningar och andra tillbehör passar.

PocketJet600 kan anslutas till bärbara datorer, surfplattor, handhållna datorer och smarta telefoner genom en mängd olika anslutningsalternativ, inklusive USB, IrDA och Bluetooth. Möjligheten att lagra dokumentmallar i skrivaren minimerar behovet av dataöverföring.

Skrivarna levereras utan batterier och tillbehör, vilket köps till efter behov av mobil användning, t.ex. adaptrar, hållare för montage i fordon, fodral m.m.

Den nya serien PocketJet600 släpps i Sverige i början på april 2011.

* PJ600-serien ersätter de tidigare modellerna i serien PJ500 som lanserades efter Brothers köp av PENTAX företag för mobila lösningar 2008.

Beräknat pris i Sverige: Priserna är inte fastställda men de kommer hamna runt 4 000 till 6 000 kronor exklusive moms beroende på modell och tillbehör.

Ytterligare information om Brother nya serie bärbara skrivare PJ600 finns på Brothers hemsida www.brother.se.

För ytterligare information

Fredrik Pauli, produktchef, Brother Sverige filial till Brother Nordic A/S, Danmark

Telefon: 031 - 734 12 15

E-post: fredrik.pauli@brother.se

Bilder

Bilder på produkterna kan laddas ner från www.brother.se under Media Center. "Sök på PocketJet"

• Brott, juridik, rättsfrågor

• pocketjet
  • direkt thermoteknik
  • a4
  • mobila skrivare

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 19 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213