Pressmeddelande -

Brother stödjer gemensam standard för trådlösa utskrifter från smartphones och surfplattor

Brother visar nu tydligare än någonsin sitt stöd för öppna utskriftsstandarder. Brother gör detta genom att gå med i globala Mopria Alliance, en ideell organisation som arbetar för att skapa en ny gemensam plattform för trådlösa utskrifter från mobila enheter som smartphones och surfplattor.

Tillsammans med Brother som ny medlem har Mopria Alliance vuxit till 14 medlemmar som totalt står för 95 procent av skrivarbranschen. När Mopria grundades i september 2013 hade organisationen fyra medlemmar.

Mopria Alliance är på väg att utveckla nya standarder för anslutning av mobila enheter med skrivare. Mopria godkända skrivare kommer automatiskt att visas på skärmen på t ex en smartphone, oavsett varumärke på skrivaren. Utskriften är omedelbar och inga installationer eller speciella drivrutiner och programvaror behövs.

- "Brother ligger i spetsen för mobila lösningar, med t ex gratis appen Brother iPrint&Scan. Dessutom används trådlös NFC-teknologi (Near Field Communication), i vårt sortiment, vilket är en ny utveckling för oss. Därför var nästa naturliga steg att gå med i Mopria Alliance" förklarar Thomas Björnfalk, försäljningschef på Brother Sverige.

Brother har gått med i Mopria Alliance som en verkställande medlem och kommer därför att ha direkt inflytande på utvecklingen av de standarder som ligger till grund för den kommande Mopria certifieringen.

I Mopria Alliance får Brother sällskap av konkurrenter från skrivarbranschen som är medlemmar t ex Adobe, Canon, Konica/Minolta, Samsung, Xerox, HP, Lexmark, Ricoh och Seiko Epson.

Brother planerar att certifiera sina framtida skrivare med Mopria. Det är dock ännu inte fastställt när den första Mopria certifierade Brother-skrivaren kommer att lanseras.

För ytterligare information
Thomas Björnfalk, försäljningschef, Brother Sverige Telefon: 031-734 12 13 E-post: thomas.bjornfalk@brother.se

För mer information om Mopria Alliance besök www.mopria.org

• surfplattor
  • smartphones
  • utskriftsstandard

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 19 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213