Brothers bärbara skrivare ett viktigt verktyg för tatuerare

Förutom nål och bläck har bärbara skrivare blivit ett viktigt verktyg för tatuerare runt om i Europa.

Brother PJ-skrivare används oftast av säljare ute på fältet, i räddningstjänstens fordon eller av personer som jobbar med service, för att skriva ur dokument och kvitton på plats. Tatuerare använder skrivarna främst för att skriva ut ”stencilpapper” av de motiv som ska tatueras.

Brothers skrivare har varit populära bland tatuerare i Europa och USA i flera år. Skrivarna sparar mycket tid för tatueraren och utskrifterna blir så detaljerade att de kan överföras direkt på huden.

Tatueraren Paul Talbot är ett stort fan av PJ-skrivarna

Den brittiska tatueraren Paul Talbot var bland de första att börja använda Brother thermsika skrivare.

"För mig är Brothers PJ-skrivare lika viktiga som svart bläck. Skrivarna är lätta att arbeta med och har upplösning på 300 dpi vilket gör dem perfekta för tatuering. Både kunder och andra tatuerare blir imponerade av det detaljrika restultatatet ", förklarar Paul Talbot.
Tidigare använde Paul Talbot en större thermisk skrivare för att överföra sin tatueringsdesign från en dator till stencilpapper. Metoden var långsam och tungarbetad. Talbot började med att använda en Brother PJ-623 skrivare, men har nu uppgraderat till den snabbare och mer avancerade PJ7 serien. Han använder skrivarna både i sin tatueringstudio och när han är på turné.

Lika viktigt som nålar och bläck

"Introduktionen av Brothers PJ-skrivare är lika viktig för tatueringsindustrin som engångsnålen. Skrivarna är billiga, pålitliga, noggranna, kostnadseffektiva och tusen gånger bättre än det gamla tillvägagångssättet, säger Paul Talbot.

Även hos Brother Sverige ser man att skrivarna fått en ny växande kundgrupp hos landets tatuerare:
"Vi får flera förfrågningar från tatueringsstudios, och vi har varit ute och visat demonstrat och visat skrivarna på tatueringmässor. Här har vi fått flera nya kunder, säger Thomas Björnfalk Country Manager (Sverige), Brother Nordic A / S.

Välj bland sex olika PocketJets

Tatuerare och alla andra som behöver en smart bärbar skrivare kan välja mellan sex olika Brother PJ-modeller.

Skrivarna använder Brothers speciella thermiska utskriftsteknik och skriver ut i svartvitt med en upplösning på 300 dpi. Alla modellerna är 255 x 55 x 30mm och väger ca 480g.
Li-ion batteri finns som tillval. Batteriet håller flera timmar på en uppladdning.

Brother PJ- skrivare har en rad olika anslutningsmöjligheter såsom USB- och Bluetooth- och Wi-Fi beroende på modell. En av modellerna är även kompatibel med Apple AirPrint, Google Cloud Print™, Android Print direkt från Android smartphone och Brothers gratisapp iPrint&Scan. Appen finns till iPhone/iPad och Android.

• Hobby

• bärbar skrivare
  • trådlös nätverksanslutning
  • brother

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 21 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Fredrik Pauli

Presskontakt Produktchef 031-7341215