Brothers skrivare tilldelas internationell designutmärkelse

Brother utmärkte sig ännu en gång på internationella iF Design Awards. Man har utsett tre skrivare och en skrivarserie bland 5 400 kandidater till årets upplaga.

Ett attraktivt utseende är bara ett av flera kriterier som skall uppfyllas för att ens övervägas för en iF Design Award. Annat som tungt väger in är användarvänlighet och hänsyn till miljön. Utmärkelsen betraktas som en av branschens finaste och delas ut av en grupp mycket kritiska domare från flera olika länder vid den årliga CeBIT-utställningen i Hannover.

I år tog iF Design Awards emot 6 401 produkter från 54 länder för utvärdering.
Flera Brother-produkter lyckades genomgå de hårda testerna: Två laserskrivare,
en allt-i-ett-skrivare och en hel serie allt-i-ett-skrivare.

Det är nästan som om Brother "prenumererar" på iF Design Awards. Under åren har Brother mottagit 66 st av de eftertraktade priserna - inklusive de som togs emot i år. Sin första iF Design Award fick Brother 1982, för en alfanumerisk skrivmaskin.

" Med dagens teknik är det hårfint vad som skiljer olika skrivarmodeller åt. Det bästa sättet att veta att du får en bra produkt är att förlita dig på en som få

tt en utmärkelse, och där med genomgått hårda och tuffa tester, förklarar Fredrik Pauli, Nordisk Produktchef, Brother Sverige.””Brother försöker alltid utveckla produkter där kvalitet, användarvänlighet, tillförlitlighet, design, hänsyn till miljön och bra pris möts,” tillägger Fredrik.Brother skrivare som iF Design Awards valt i år är:

• Brother MFC-L9570CDW färglaser allt-i-ett-skrivare
  • Brother HL-L9310CDW färglaserskrivare
  • Brother MFC-J6935DW business Smart allt-i-ett-bläckstråleskrivare
  • Brother L-8000 serie av skrivare och multifunktionsmodeller

Enligt iF Design Award-kommittén utmärker Brothers produkter sig i utseende, kvalitet, prestanda, innovativa lösningar, ett bra användargränssnitt, hög säkerhet och miljötänk i både produktion såväl som i varje produkt.

Nästan alla Brother-produkter är Svanenmärkta för att påvisa att de kan återvinnas, har låg energiförbrukning och har miljön i åtanke i vardagen.

• Hobby

• multifunktion
  • multifunktionsskrivare
  • svanen
  • svanenmärkning
  • svanenmärkt
  • brother
  • duplexutskrift
  • trådbunden nätverksanslutning
  • trådlös nätverksanslutning

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 21 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213