Stora framgångar för bläck A3 allt-i-ett skrivare

Verksamheter i både den privata och offentliga sektorn har på allvar upptäckt fördelarna med att komplettera vanlig A4-utskrift, -skanning, -fax och -kopiering med funktioner i det större A3-formatet. Därför säljer Brother många av de nya kompakta bläck A3 allt-i-ett skrivarna, så många att maskinerna periodvis har varit utsålda.

Tre modeller blir en familj

Den ”minsta” modellen, MFC-J6520DW, i den nya bläckserien är den billigaste hittills. Det är en grundmodell, med lite färre funktioner och säljs därför för mindre än 2 000 kr exkl. moms.
Toppmodellen MFC-J6920DW har hög papperskapacitet (500 ark) och en stor färgpekskärm med touchpanel för de många funktionerna.

Samtidigt är MFC-J6920DW en av de första skrivarna på den svenska marknaden som har inbyggd NFC-anslutning (Near Field Communication)*. NFC-anslutning gör det möjligt att skicka bilder och dokument trådlöst från en smartphone till skrivaren utan ett trådlöst nätverk däremellan. Man håller bara en smartphone nära maskinen, klickar på telefonens display - och några sekunder senare dyker skärmbilden upp som en papperskopia.

MFC-J6720DW har samma  papperskapacitet som MFC-J6920DW men saknar NFC-anslutning.

Brother klart ledande på A3 bläckskrivare

Med en marknadsandel på 84 %** har Brother positionerat sig som den obestridde ledande tillverkaren av bläck A3-skrivare och allt-i-ett maskiner. Brothers utbud av A3-modeller är indelade i två serier, för hemmakontor respektive små företag - och även för de mer krävande och professionella användarna som behöver en allt-i-ett skrivare som är driftsäker.

”Den nya serien professionella bläck A3 allt-i-ett skrivare har sålt riktigt bra. Vi och även många av våra återförsäljare märker en starkt växande efterfrågan. Den kommer knappast att minska när vi lanserar MFC-J6520DW, som kommer att ligga på en prisnivå som normalt går att finna hos allt-i-ett skrivare för A4 -format", förklarar Thomas Björnfalk, försäljningschef Brother Sverige.

Han uppskattar att de flesta som köper de nya A3-maskinerna, använder A3 funktioner utöver de i A4.

”Kalkylblad blir enklare att läsa i A3-format och bilder, ritningar, diagram, broschyrer och bilder imponerar mer än i A4. Det är något man kan ha stor glädje av i vardagen på kontoret", säger Thomas Björnfalk.

De nya skrivarna är mycket driftsäkra och uppfyller de strängaste kraven på låg energiförbrukning och återvinningsvänlighet. Därför är de tre A3-modellerna även märkta med Nordiska Svanen.

För den nya serien finns även ett antal praktiska Brother appar och lösningar, vilket gör den dagliga driften av skanning och kopiering både enklare och mer tidsbesparande. Det finns t ex en app för att skanna dokument direkt till ett redigerbart Office- dokument.

Dessutom finns det en app som gör att man kan kopiera eller skanna valda delar av ett pappersdokument. Man behöver endast rita en cirkel i rött runt önskat område innan skanning eller kopiering.

* Near Field Communication (NFC) finns tillgängligt med många nya Android smartphones. Apple stöder tillsvidare inte NFC på iPhone.

** Källa: DMR

Pris och tillgänglighet

Brother MFC-J6520DW finns tillgänglig fr.o.m. december och kommer att kosta 1 992 kr exkl. moms. Toppmodellerna Brother MFC-J6720DW och MFC-J6920DW finns ute på marknaden och kostar 2 552 kr exkl. moms respektive 2 872 kr exkl. moms.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Björnfalk, försäljningschef, Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark Telefon: 031 - 734 12 13 E-post: thomas.bjornfalk@brother.se

Bilder

Bilder på produkterna kan laddas ner från www.mynewsdesk.com/se eller från bildbanken på www.brother.se, under fliken Media Center.

• allt-i-ett skrivare
  • a3 bläckmultifunktion
  • färgpekskärm
  • skanna till molntjänster
  • trådbunden nätverksanslutning
  • svanenmärkt
  • trådlös nätverksanslutning
  • multifunktion
  • duplexutskrift
  • nfc-anslutning
  • airprint
  • brother iprint&scan
  • a4
  • a3
  • touchpanel
  • bläck multifunktion

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 19 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213