NYA racingmodellen Lynx Rave RS – en grym maskin!

29 Oktober, Rovaniemi, Finland – Mer effekt, bättre manövrering och snabbare än nånsin – tre kalla fakta om Lynx nya racingmodell Rave RS 600.

Inte bara utseendet hos Rave RS 600 är annorlunda – det är en helt ny snöskoter med några mycket viktiga förbättringar. Resultatet är en racingskoter som är snabbare än nånsin tidigare.

Vad som först fångar blicken är den nya REX²-designen med de radikala sidopanelerna. Den assymetriska designen gör panelerna kompaktare och underlättar förflyttning och manövrering av snöskotern.

Eftersom vi pratar om Lynx snowcrossracingmodell är ergonomin alltid prio ett. Den förra Rave RS 600-modellen var känd för sin branschledande ergonomi och lätta hantering. Men vi ville gå ännu längre. Det är därför vi har gjort den smalaste dynan och bensintanken ännu smalare. En smal tank och dyna, tillsammans med de assymetriska sidopanelerna, möjliggör större rörelsefrihet vid kurvtagning. Det gör även manövreringen lättare när man kör över stora gupp på racingbanan.

För 2014 introducerar Lynx ett nytt mekaniskt servostyrningssystem. Servostyrning innebär att styrningen blir mjukare vilket minskar förarens utmattning. Med den nya mekaniska servostyrningen blir styrningen lätt även med de vassaste skidorna. En mer avslappnad körning innebär mer krafter kvar i slutet av racet.

Vad som ytterligare gör styrningen och hanteringen bättre är den uppdaterade A-LFS framfjädringen som har längre fjädringsväg och längre styrspindel. En längre styrspindel medför ett större utrymme mellan den övre och undre A-armen. Den nya framfjädringsgeometrin gör kurvtagningen lättare genom att kroppen behöver röra sig mindre.

När du nu vet att både styrningen och manövreringen är bättre än nånsin är det dags att prata om EFFEKTEN. Rotax 593RS-motorn har fått mer muskler sedan förra vintern. Det som är nytt under huven är större TMX 40 mm förgasare, ny ECM-kalibrering och ny kalibrering av kopplingen för bättre acceleration.

För denna säsong har Lynx två drivbandsalternativ. Standarddrivbandet är mjukare för bättre grepp på isiga underlag och är mer hållbart. Det hårdare drivbandet är perfekt för stadiumcross och på banor med mycket snö.

Låter detta imponerande? Vänta tills du ser den köra på snön!

För tekniska specifikationer, se PDF eller Word-dokument av nyheten.

För mer information:
Janne Tapio