Potatisnördar gör succé

När andra täljer guld, skalar de fyra kompisfamiljerna potatis. Guldkaggen och restaurang Potobers på Gotland gjorde succé sommaren 2014. Nu är potatisnördarna tillbaka - med nya potatisklassiker, potatisdesserter och potatisdrinkar.

Det väderbitna gamla hamnmagasinet Guldkaggen från 1600-talet blev en sommarsuccé när det 2014 nyinvigdes med potatisrestaurang, glasscafé, barer och vattenaktiviteter. Över 20 000 gäster besökte Guldkaggen och stället hyllades i sociala medier. När Guldkaggens första sommar var över hade den 400-åriga nykomlingen lika många facebookvänner som populära leklandet Kneippbyn i Visby.

Bakom framgångarna med Guldkaggen står fyra familjer och en av dem är krögaren och gotlänningen Mattias Nordberg. Enligt honom är det potatisrestaurangen Potobers som är guldet i Guldkaggen:

– Första sommaren var en testraket. Vi visste att potatis låg rätt i tiden, men inte hur rätt. Framgångarna med Potobers gav oss massor av energi. I år tar vi ut svängarna och skapar fler klassiska potatisrätter och fler vegetariska alternativ.Vi vurmar för klassiska rårakor och beach-vänlig fish and chips, men också för somriga sallader och annorlunda potatisdesserter.

Potobers-kockarna hämtar mycket av sin inspiration från potatisens underdog-historia. Under fattigare tider och efter krigen var potatis många gånger det enda människor hade råd att äta. Sedan dess har potatisens haft en orättvis låg status.

– Vi älskar potatis. Jag kan tycka att tillbehören är minst lika viktiga som själva kött- och fiskbiten men att de oftahamnar i skymundan på många menyer. Vi vänder på det hela och låter potatisen bli hjälte, säger Mattias Nordberg.

Förutom restaurang Potobers så ryms även fyra andra verksamheter på Guldkaggen. Utomhus finns en bar med det kärleksklingande namnet One Love. Barens läge vid havet, sandstranden och de varmröda solnedgångarna får platsen att kännas näst intill karibisk. One Loveär en öl- och rombar med dryckesfavoriter som Red Stripe och syltburks-mojito. Här spelas gamla reggae-vinylskivor från 60- och 70-talen och det anordnas jamaicanska grillkvällar och popgiss-tävlingar under bar himmel. Guldkaggens har ytterligare en bar, Potobers bar, som serverar 100 olika ölvarumärken, vilket gör den till en av Gotlands mest välsorterade ölbarer. Nytt för i år är ett alldeles eget Guldkaggen-öl. Café Glada Glassen är ett anspråkslöst hål i väggen som serverar gotländsk kvalitetsglass, sommardricka och enkel strandmat. Vid badstranden, 20 meter från Guldkaggen, finns Vattenleken med gratis utlåning av sportredskap och leksaker för barn och vuxna.

Familjerna bakom Guldkaggen kommer från olika delar av Sverige men bor tillsammans i familjekollektiv på Guldkaggen under somrarna. Totalt är de 8 vuxna och 10 barn och de satsar mycket möda och kraft på att utveckla miljön runt Guldkaggen. Recycling är honnörsordet. Utmaningen är att förvandla det gamla hamnmagasinet till ett semesterparadis med så små medel som möjligt men med mycket kreativitet och återvinningstänk. Yttermiljön har de byggt av gamla lastpallar och spillvirke och den inre miljön kommer från loppisar och auktioner.

– Vår vision är att bli Gotlands skönaste sommarhäng, en slags frizon för alla som älskar bad, mat, musik och recycling, säger Mattias Nordberg.

Guldkaggen håller öppet från den 20 juni till den 9 augusti 2015.

Mer information:

Bakgrundsinformation

Vad: Guldkaggen – potatisrestaurang, café, barer, vattenaktiviteter

Var: På södra Gotland, Burgsviks hamn 4

När: Alla dagar, 20 juni – 9 augusti 2015

För vem: Alla som uppskattar bad, mat, musik och recycling

Mer info: Guldkaggen.com och facebook.com/guldkaggen

Vision

Guldkaggen ska bli Gotlands skönaste sommarhäng – en frizon för alla som älskar bad, mat, musik och recycling.

Historia

I nästan 40 år var det anrika Wärdshuset Guldkaggen en välkänd och uppskattad destination för lokalbor och sommargotlänningar. Byggnaden och platsen var magnifik. Värdshuset låg i ett hamnmagasin från 1600-talet, inkilat mellan en vacker badstrand, en småbåtshamn och en camping. Till många gästers besvikelse så upphörde verksamheten 2006 och den gamla byggnaden har stått tom sedan dess och sakta börjat förfalla. Wärdshuset Guldkaggen var aktivt mellan 1969-2006. Sommaren 2014 återuppstod Guldkaggen i ny skepnad och drivs nu av fyra kompisfamiljer med 8 vuxna och 10 barn. Verksamheten består av restaurang, café, barer och vattenaktiviteter.

Recycling-tänk

Ambitionen är att jobba resurssmart, hållbart och estetiskt för att förvandla det gamla hamnmagasinet till ett semesterparadis med så små medel som möjligt, men med mycket kreativitet och återvinningstänk. Yttermiljön är byggd av gamla lastpallar och spillvirke och den inre miljön är inredd med loppis- och auktionsfynd. Guldkaggen ska kännas rätt för alla som söker alternativa sommarupplevelser.

Fastiheten Guldkaggen

• Ägs av ALM Equity AB
  • Hyrs av Kompiskaggen AB
  • Byggår: 1600-talet
  • Yta: 1.127 kvm
  • Adress: Burgsviks hamn 4, 623 35 Burgsvik, Gotland.

Kompiskaggen AB

Kompisfamiljerna består av åtta vuxna och tio barn från Gotland, Värmland, Skåne, Stockholm och Västergötland som umgåtts med varandra i över 20 år. Tillsammans driver de företaget Kompiskaggen AB och varumärket Guldkaggen, samt undervarumärkena Potobers, Glada Glassen, One Love och
Vattenleken. Ägarna är:

Mattias Nordberg: Krögare och grundare av Creperie & Logi i Visby/Åre och initiativtagare till Guldkaggen.

Susanne Liljenberg: Konceptutvecklare och en av grundarna till inredningskedjan Granit och Leva Kungslador på Gotland.

Anett Jormeus: Konceptutvecklare och en av grundarna till inredningskedjan Granit.

Jacob Jormeus: Ekonomichef inom detaljhandeln.

Anki Johansson: Lokförare vid Statens Järnvägar.

Joakim Johansson: Konceptutvecklare på varumärkesbyrån Spacerabbit.

Pia Roos: Frilansande projektledare inom reklam och design.

Håkan Redemo: Marknads- och omvärldsanalytiker inom telekom på Skanova.

Citat från kompisfamiljerna

Restaurang Potobers (ansvarig Mattias Nordberg):

Mattias Nordberg, Gotländsk krögare, potatisälskare och grundare av restaurang Potobers i Guldkaggen.

– Potobers-idén bygger egentligen på tre personliga kärlekar; kärleken till musik, potatis och öl, allt förenat i en restaurang. Starkast är kärleken till potatis som jag haft ända sedan jag var liten. Jag kan tycka att tillbehören är minst lika viktiga som själva kött- och fiskbiten, men att de ofta hamnar i skymundan på många menyer. Så jag vänder på det hela och låter potatisen vara hjälte. I praktiken innebär det att vi erbjuder ett antal klassiska potatisrätter som alltid finns på menyn och att det finns lite fler potatistillbehör än vanligt. Men allt på menyn innehåller inte potatis. Det finns även somriga sallader och rätter som fungerar både med och utan potatis, säger Mattias Nordberg.

Potobers bar (ansvarig Mattias Nordberg):

Eldsjälen bakom Potobers bar är krögaren Mattias Nordberg som också är medlem i Wisby Ölgille.

– Det ska kännas kul för en öl-älskare att komma till Potobers. Ambitionen är att bli en av Gotlands mest välsorterade ölbarer och bli en självklar öldestination för alla som är nyfikna på ny och annorlunda öl. Basutbudet bestå av lokal öl från Gotlands Bryggeri, kompletterat med noga utvalda ölvarumärken från hela världen i begränsade upplagor. I baren finns det både prisvärd och god fatöl och lite exklusivare flasköl, alltifrån mörkaste stout till ljusaste lager. Nytt för i år är att vi tar fram en egen Guldkaggen-öl, säger Mattias Nordberg.

One Love bar (ansvarig Joakim Johansson):

One Love är en karibiskt inspirerad utomhusbar som spelar vinylskivor och serverar öl och rom.

– Vi satsar på att vara en liten men högkvalitativt rombar. För de som vill njuta av vällagrad mörk rom så finns det många spännande sorter, t ex världens bästa rom Ron Zacapa, den förbjudna romen Ron Prohibido, porrstjärneromen Ron de Jeremy och den filippinska godisromen Don Papa, säger Joakim Johansson.

Musikstilen domineras av vintage reggae – dvs rocksteady, ska, old school dancehall, lovers rock, roots reggae och dub. Våra vintage-hjältar är: Delroy Wilson, The Uniques, Desmond Dekker, Judy Mowatt, Toots and The Maytals, Cornell Campbell, Milton Henry, Dennis Brown, Marcia Griffiths, Bob Marley mfl.

– Roligast är det att spela gamla reggae-vinyler från 60-70-talen för den musiken är ofta så oskyldigt glad och livsbejakande. Ibland kan det komma några musikaliska stickspår av jazz, blues, soul, afro och calypso. Men det är främst gungeligungande, somrig kärleksreggae som gäller, säger Joakim Johansson.

Café Glada Glassen (ansvariga Anki Johansson och Jacob Jormeus):

– Glada Glassen är ett anspråkslöst hål i väggen men ett väldigt trevligt litet hål. Vi satsar på gotländsk kvalitetsglass, bryggkaffe och enklare strandmat. I högtalarna spelar vi mest 2015-års-pop. De flesta i vår målgrupp är ju barn, säger Anki Johansson.

– Det gick riktigt bra för Glada Glassen förra sommaren 2014. Det var en rekordvarm sommar och vi var nyöppnade. I år hoppas vi att glassälskarna hittar hit igen även om vädret blir mer normalt, säger Jacob Jormeus.

Vattenleken (ansvariga Pia Roos och Susanne Liljenberg):

I Burgsviks hamn finns en av Sudrets mest barnvänliga sandstränder med långgrunt vatten, närhet till restaurang, café och bar samt offentliga toaletter.Vattenleken är en offentlig strand och vattenlekplats med olika aktiviteter och leksaker.

– Vi har bidragit med en stor låda vid strandkanten där det finns massor av leksaker och bollar för gratis utlåning. Det finns också ett volleyboll-nät för ungdomar och vuxna. Längst ut på piren finns dessutom ett spännande hopptorn. Om man inte känner för att äta på vår restaurang dagarna i ända, så går det bra att ta med egen grillmat och grilla vid den stora grillen vid stranden, säger Pia Roos.

– Det finns inte många platser på Gotland som har en restaurang, en karibisk bar och en glasskiosk som ligger precis vid en strand. Tjugo meter från Guldkaggen breder sandstranden ut sig med gräsmattor, sanddynor och långgrunt vatten. Är man kvällsbadare så kan man uppleva fantastiska dopp i viken och underbart blodröda solnedgångar – kanske de vackraste på helaGotland. Det här är vår absoluta favoritplats, säger Susanne Liljenberg.

Utseende och miljö (ansvariga Anett Jormeus och Håkan Redemo)

Recycling är ett av ledorden för Guldkaggen. Det mesta i yttermiljön är skapat av begagnat material och en stor del av inredningen kommer från familjernas privata hem, loppisar och auktioner.

– Vi har ansträngt oss för att jobba med begagnat virke; lastpallar, drivved, ja allt som vi lyckats hitta och som vänliga människor har skänkt till oss. Vi försöker jobba resurssmart, hållbart och estetiskt. Det känns både rätt och vackert med återvunnet material, säger Anett Jormeus.

– Utomhusmiljön är nog det roligaste att jobba med, säger Håkan Redemo. En stor del av våra möbler bygger vi av gamla uttjänta lastpallar på ett enkelt men hållbart sätt. Lastpallarna har gått att använda till alltifrån soffor och fåtöljer till bord och barer.

• mattias nordberg
  • musik
  • familj
  • barn
  • vattenlek
  • badplats
  • café
  • bar
  • restaurang
  • burgsvik
  • gotland
  • guldkaggen

• Gotland

Guldkaggen ligger i Burgsviks hamn på södra Gotland. Här finns restaurang, café, barer och vattenaktiviteter. Guldkaggen drivs av fyra mat- och musikälskande kompisfamiljer som består av 8 vuxna och 10 barn. Vision är att skapa Gotlands skönaste sommarhäng - en frizon för alla som älskar bad, mat, musik och recycling.

Mattias Nordberg

Presskontakt Krögare, talesperson Bruna Dörren 073-087 02 04