52bones sulor – utvecklat för att lindra och motverka fotproblem!

Många lider dagligen av olika typer av fotproblem, vilka kan orsaka smärta i såväl rygg som nacke. Vad man ofta inte känner till är att en uppbyggd sula i skorna kan ge bättre komfort för hela kroppen och lindra smärtsamma besvär. Nu lanseras ett nytt varumärke av sulor, som tagit fasta på att det ska vara enkelt att hitta rätt sula till sin sko. Möt 52bones – sulor utvecklade för hela dig!

Nedan följer vanliga fotproblem, som ganska enkelt går att lindra och även förebygga, genom att använda en fotbädd i skorna. Tänk på att alltid använda en stödjande sula även i platta skor!

Hallux Valgus
Hallux Valgus är ett vanligt problem hos främst kvinnor, som är svårt att förebygga. Stortån är vinklad och pekar in mot de övriga tårna. Tådelen kan också tryckas ut, vilket gör att det bildas en öm knöl på sidan av foten. Tryck mot stortåleden är smärtsamt. Det är också ofta svårt att hitta skor som passar och inte klämmer foten.
Åtgärd: Hallus Valgus behöver stöd i fotvalvet (pelott), exempelvis av 52bones Foot Cushion.

Hälsporre
Hälsporre är en inflammation i det bakre fästet in mot hälen och fotsulans senplatta. Ibland får man en förkalkning i fästet, som i profil vind röntgenundersökning ser ut som en sporre, därav namnet. Hälsporre kan ge kraftig smärta under hälen när du står eller går. Det gör framförallt ont då du tar de första stegen på morgonen och/eller efter vila. Det blir ofta värre ju mer du belastar foten under dagen. Symptomen varierar från lättare obehag till kraftigt brännade smärta.
Åtgärd: Hälsporre behöver dämpning i hälen för att avlasta senan i det akuta skedet, exempelvis av 52bones Heel Cup.

Hälseneinflammation
Vid hälseneinflammation gör det ont och man känner sig stel i hälsenan, hälen och vaden. Ibland kan också en svullen knöl uppstå på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.
Åtgärd: Vid hälseneinflammtion behövs dämpning i hälen, exempelvis av 52bones Petite Insert.

Hög hålfot
En person med hög hålfot får ofta smärtor i mellanfoten, under framfoten eller i hälen. Detta beror på att foten stödjer mot underlaget på liten yta, samt på att mellanfoten ofta blir spänd av "bågformen". Ågärd: Hög hålfot behöver stöd av ett uppbyggt inlägg, t ex 52bones Petite Insert. En indviduell fotbädd kan vara att föredra, exempelvis 52bones Indvidual Footbed.

Nedfallna fotvalv (plattfot)
Fotvalven kan sjunka ned av olika orsaker, som exempelvis ålder, vikt eller graviditet. Det är ett mycket vanligt problem och kan se ut på olika vis. Vanligtvis har personer som får ont i foten på grund av denna felställning ont i den långa hålfoten.
Åtgärd: Avhjälps med en sula som ger dämpning och stöd, exempelvis 52bones Foot Pad.

Mer information om 52bones sortiment