Första impregneringssprayen märkt med Bra Miljöval

Miljömärkningar finns det gott om, men inte inom skovård. Nu kommer världens första impregneringsspray märkt med Bra Miljöval. En miljömärkning som är en av de hårdaste på marknaden. Produkten heter Springyard Therapy Waterproofing Formula.

Samhället behöver medvetna konsumenter och företag för att skydda djur, naturen och människors hälsa. Springyard jobbar ständigt med att hålla en hög miljöprofil och har nu tagit fram världens första impregneringsspray som godkänts för märkning med Bra Miljöval.
– Våra skovårdsprodukter märkta med Bra Miljöval bygger på en vattenbaserad formula där råvarorna uppfyller krav på biologisk nedbrytbarhet. Impregneringssprayen Springyard Therapy Waterproofing Formula är en impregnering helt fri från fluorkarboner. Precis som övriga Bra Miljöval-märkta produkter i serien uppfyller den också en rad andra krav. Förutom innehållet, som är den viktigaste komponenten i märkningen, ställs även krav på förpackningen och företagets miljöarbete, förklarar Sandra Grönberg, produktchef för Springyard på Brunngård Group.

Bra Miljöval är en av de hårdaste miljömärkningarna på marknaden. Produkter med märkningen bidrar till att bevara naturen.
– Märkningen är den enda i Sverige som drivs av en ideell miljöorganisation och är en oberoende tredje part, dvs varken kopplade till säljaren eller köparen. Vår vision är ett samhälle i balans med naturen. Bra Miljöval bidrar till det genom att gynna produkter i miljömässig framkant och underlätta för konsumenter som vill göra skillnad, säger David Gunnarsson, produktansvarig för Bra Miljöval hos Naturskyddsföreningen.

Bra Miljöval finns till för att göra det enkelt för konsumenter att göra ett medvetet val i hyllan. Springyard impregneringsspray tillsammans med två andra skovårdsprodukter från Springyard, är de första produkterna inom kategorin skovård som blivit godkända för märkning med Bra Miljöval.
– Att det nu finns skovårdsprodukter märkta med Bra Miljöval känns jättekul. Särskilt eftersom Naturskyddsföreningen arbetat med frågan i många år. Produkterna uppfyller en lång rad kriterier som ingår i märkningen. På samtliga ingredienser i produkten ställs strikta krav på bland annat allergiframkallande och hormonstörande ämnen. Även förpackningen granskas och ska klara högt ställda krav, säger David Gunnarsson.

Även om miljömärkningar är viktigt så är Springyards ambitioner högre än så. Att värna om naturen ligger i vårt DNA.
– Vi jobbar ständigt med att utveckla vårt produktsortiment och hålla oss uppdaterade kring senaste forskningsrönen. Vår nya impregneringsspray är en av flera viktiga satsningar inför framtiden, säger Sandra Grönberg.

Springyard erbjuder tre produkter som är märkt med Bra Miljöval. Springyard Shoe Therapy Cleaning Formula, Springyard Shoe Therapy Renovating Formula och Springyard Shoe Therapy Waterproofing Formula. Cirkapris för impregneringssprayen är 140 kronor, för 240 ml. Finns att köpa hos utvalda återförsäljare och på www.springyard.com

För mer information, vänligen kontakta:
Sandra Grönberg, produktchef Springyard, Brunngård Group
E-mail: sandra.gronberg@brunngard.seTfn: +46 708 53 38 20

Martin Nilsson, Marknadschef Brunngård Group
E-mail: martin.nilsson@brunngard.seTfn: +46 703 00 84 26

David Gunnarsson, Produktansvarig Bra Miljöval-Kemiska produkter, Naturskyddsföreningen
E-mail: David.Gunnarsson@naturskyddsforeningen.se Tfn: +46 70 22 144 26

• Fritid

• naturskyddsföreningen
  • bra miljöval
  • skovård