Fräschare fothygien enkelt och snabbt!

Foten har många svettkörtlar och kan svettas upp till 7 cl varje dag, beroende på aktivitet. Iläggsulor ger inte bara bättre komfort och passform, de absorberar dessutom fukt vilket gör att fötterna och skorna mår betydligt bättre. Byt därför sulor och skor ofta för att få bättre fothygien. Det finns flera iläggsulor på marknaden, med en svag behaglig doft, vilket fräschar upp skon.

Fler knep för fräschare fötter är att också rengöra insidan på skon med jämna mellanrum. Det gör du enklast med en Sandal Cleaner. Du kan också använda olika typer av antiluktsprayer, för en fräschare sko. Dessa skall med fördel användas redan innan du använder din nya sko, för att därefter behandla med jämna mellanrum.

Fräscha fötter får du så här
  • Tvätta fötterna väl! Har du svårt att böja dig ned finns en ypperlig produkt; Sweepie, som du fäster i duschgolvet (säljs bl a på Clas Ohlson och i hälsokostbutiker) och skrubbar rent fötterna med. Torka dina fötter och tår noga.
  • Byt också strumpor varje dag och tvätta dem i 60°C. Undvik täta skor och gummistövlar. Gå heller aldrig i samma skor två dagar i rad och lufta alltid dina sulor efter användning.
  • Använd skoblock av cederträ då dina skor inte används. Cederträ besitter antibakteriella egenskaper samt absorberar fukt från skon.
  • Använd förebyggande antiperspirant, som ger torra och luktfria fötter samt motverkar svett, svampinfektion och klåda. Bra exempel på antiperspiranter och fotdeo finns i Gehwols Medical-serie. Dessa verkar för god fothygien och håller dålig lukt borta.