Skor i ömtålig mocka- och nubuck sköter du så här!

Mockaskor kräver något mer omsorg än andra skor för att hålla sig snygga längre. Det är dock väldigt enkelt att sköta om även ömtåliga skor – ge dem bara en bra start med en väl skyddande impregnering innan användning och vårda dem därefter efter behov. För att på bästa sätt sköta om dina mocka/nubuck-skor behöver du investera i ett mocka-kit bestående av en slipkloss, en mockaborste och en bra skoborste. Därutöver behöver du ett för mocka avsett rengöringsmedel, en vårdande skokräm och ett väl skyddande impregneringsspray.

Gör så här:
RENGÖR:
För att rengöra mocka- eller nubuckskor använder du specialprodukter som slipkloss och speciellt framtagna rengöringsmedel. Slipa extra på fläckar, saltränder och blanka partier. Borsta sedan bort sliprester från skon med en skoborste.
VÅRDA: Efter rengöringen behöver skorna vårdas med hjälp av ett skyddande lager. Använd en för mocka avsedd specialkräm som återställer och impregnerar. Låt krämen torka in i 10 minuter. Rugga därefter upp ytan med en mockaborste.
SKYDDA: Avslutningsvis behöver du skydda dina skor mot smuts och väta, för att de ska hålla sig snygga längre. Använd en bra impregneringsspray. Låt sedan skorna torka och avsluta med att borsta upp den ruggiga ytan med en mockaborste. Upprepa för extra bra resultat, låt torka i 10 minuter emellan.

Följ råden ovan och dina mockaskor kommer att se både nya och fräscha ut längre.
Besök gärna www.skovårdsskolan.se för att få råd och tips kring hur du sköter olika skomaterial.

• utensilier
  • skydda