BSK Arkitekter åter i Tokyo

BSK Arkitekter åter i Tokyo

BSK fortsätter sitt firande av sin 50-åriga verksamhet. Denna gång med besök vid Sveriges ambassad i Tokyo och medverkan i det seminarium om ambassadbyggnaden, som ambassaden anordnade i torsdags. Byggnaden ritades av BSK Arkitekter för ca 25 år sedan. Vid seminariet medverkade även medarbetare från den lokala samarbetspartnern Irie Miyake Architcts & Engineers liksom andra japanska fastighetsaktörer.

Byggnaden fick från början genom sin speciella utformning en mycket stor uppmärksamhet, säger Lars Brandberg vid Statens fastighetsverk. Utformningen utnyttjade Tokyos stadsbyggnadsregler på ett sätt som gjorde det möjligt för Svenska staten att avyttra en stor byggrätt till en japansk tagare i en helt unik affär.

Ambassadbesöket ingår i en studieresa till Tokyo för BSKs alla medarbetare. Företaget ser nu tillbaks på 50 års verksamhet i arkitektvärlden. Från starten i den statliga världen till ett halvt sekel med många viktiga och välkända projekt. Långsiktighet och kvalitet har alltid varit målen, med generalitet och flexibilitet som medel. I dag har BSK Arkitekter dessutom en stark position som ett innovationsdrivet och utvecklingsorienterat arkitektkontor.

Ambassadbyggnaden har varit ett av kontorets mest kända projekt och har fått en sorts ikonstatus, säger Stina Ljungkvist, VD vid BSK Arkitekter. Därför är det särskilt roligt att nu besöka byggnaden och återknyta kontakterna med våra samarbetspartners i Tokyo.

De mest kända uppdragen under årens lopp har förutom Svenska Ambassaden i Tokyo varit Stockholms Polishus, Postens nya huvudkontor i Solna, Södertäljes Stadshus m fl. Nyligen togs Sveriges största passivhus, den nya rättspsykiatriska kliniken i Trelleborg, i drift. Just nu pågår projektering av nya universitetskvarter i Albano i Stockholm.

Studieresor används fortlöpande som inspiration och utveckling av kontoret och dess medarbetare. Resan till Tokyo spänner över allt från studier av traditionell japansk arkitektur till de senaste, mest uppmärksammade japanska arkitekterna.

Under vår studieresa passar vi på att låta oss inspireras av japansk kultur och arkitektur, säger Lise-Lott Söderlund, chefsarkitekt och vVD vid BSK Arkitekter. Vi beundrar det karakteristiska i deras kreativitet och komposition.

BSK Arkitekter arbetar med stadsbyggnad, husbyggnad och inredning. Uppdragen rör främst städer, bostäder, kontor, rättsväsende, utbildning och vård. Företaget står exempelvis bakom omvandlingen av Nacka Strand, Mojangs och Vasakronans huvudkontor, rätts­psykiat­riska anläggningen Helix, Glashuset vid Slussen, Södertälje stadshus och Postens huvudkontor. BSK Arkitekter fyller 50 år 2016. Företaget är till hälften medarbetarägt och tillhör Arcona-koncernen, som i sin tur ägs av Veidekke­. Omsättningen 2015 var 79 MSEK.