4 MILJONER TILL FORSKNINGSPROJEKT VID BTH

Forskningsprojektet Cross-layer design av mobila videosystem baserat på upplevd tjänstekvalitet har beviljats över fyra miljoner kronor i forskningsstöd från KK-stiftelsen. När KK-stiftelsen på onsdagen offentliggjorde vilka forskningsprojekt som tilldelats forskningsstöd stod ett tvärvetenskapligt projekt från BTH som stor vinnare. Cross-layer design av mobila videosystem baserat på upplevd tjänstekvalitet beviljades 4,1 miljoner kronor. – Jag är jätteglad. Projektet är tillräckligt brett för att kunna hjälpa till inom flera olika områden. Vi har verkligen satsat på det tvärvetenskapliga den här gången och det var uppenbarligen inte fel, säger projektledare Markus Fiedler. Projektet koordinerar applikationen i mobiltelefonen, hanteringen i operativsystemet och hur nätverket reagerar när information skickas. Det handlar om att man ska använda nätet på bästa möjliga sätt och anpassa applikationen så att kedjan fungerar optimalt. Vilket i sin tur innebär att man till exempel ska kunna titta på TV i mobilen utan att bilden blir hackig. I projektet finns även de fyra företagen Ericsson, Sony Ericsson, UIQ och WIP involverade. – Hela vägen från nätverk till användare är med från industrisidan. Jag tror den starka industrikopplingen är en stor anledning till att vi fick pengar till projektet, säger Markus Fiedler. Nu återstår en del administrativt arbete innan projektet kan sjösättas. – Vi hoppas komma igång efter sommaren, säger Markus Fiedler. Ytterligare upplysningar kan fås av: Markus Fiedler, 0708-53 73 39, 0455-38 56 53 eller markus.fiedler@bth.se

• Blekinge