Aktiviteter som stärker en tydlig profil

Då högskolestyrelsen vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH, möttes under fredagen informerades de om flera aktuella händelser på BTH som alla ligger i BTH:s tydliga profil, det vill säga excellens i grundutbildning och forskning, satsning på hållbar utveckling och en tydlig internationell prägel på verksamheten.

Vid mötet tog styrelsen det formella beslutet om inrättandet av ”Konfuciusinstitutet vid BTH”. Institutet blir ett centrum i södra Sverige när det gäller utbildning i kinesiska språket och andra utbildningar som gagnar allt från svenska företag som vill göra affärer i Kina till skolungdomar som vill lära sig Tai Chi. Institutet kommer att underlätta traditionellt studentutbyte mellan kinesiska universitet och BTH och andra högskolor i Sverige.

En glädjande nyhet är att BTH i förra veckan fick EU-kommissionens hedersutnämning och kvalitetsstämpel på sin utbildningsinformation, en så kallad ECTS Label. Ackrediteringen är ett bevis på att studenterna nu får mer och bättre information om BTH:s program och kurser men även information om hur det är att studera vid BTH. Glädjande är även att BTH:s utbildning i fysisk planering, ”PLANET Europe” nyligen fick EU:s kvalitetsstämpel, Erasmus Mundus.

På den internationella arenan har BTH nyligen varit värd då det Sida-finansierade samarbetet mellan National University of Rwanda (NUR) och svenska lärosäten träffades för att planera verksamheten. Totalt finns det åtta delprojekt i Sida-satsningen mellan NUR och de svenska lärosätena. BTH är sedan starten 2003 inblandade i tre av dessa; uppbyggnaden av bibliotek, IKT-infrastruktur och ett magisterprogram inom IKT. Det pågår också doktorandutbyte mellan de två lärosätena. I dagsläget finns två doktorander på plats vid BTH och ytterligare två är på väg hit.

BTH har även nyligen deltagit i rektorskonferensen för Baltic University Programme (BUP) - ett nätverk av cirka 225 universitet från 14 länder i Östersjöregionen. BTH har sedan i somras tagit över funktionen som centrum för BUP:s svenska nätverk.

Till sist har ”Hållbarhetsforum Blekinge” genomförts på BTH. Syftet är att de deltagande aktörerna ska dela ett förenande ramverk för systematisk hållbar utveckling, en viktig del i BTH:s profil.

För mer information, kontakta rektor Ursula Hass på telefon 0455-38 50 01 eller via e-post: rektor@bth.se Se även www.bth.se

• Blekinge

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.

Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar och Planering och management.

Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.

Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.