Betongåtervinning, affärsmodeller för flygindustrin och teknik för hälsoanalys i skarpa studentprojekt

Återvinning av bebyggelse, en ny affärsmodell för flygindustrin samt teknik för att förebygga skador är exempel på skarpa projekt som studenterna vid BTH gjort i samarbete med företag. Media är välkommen att närvara då studenterna presenterar sina resultat för företagen.

Kursen Avancerad produkt- och tjänstesystemsinnovation är en tillämpad kurs för studenter som går sista året på sin civilingenjörs- eller masterutbildning. I kursen jobbar studenterna med verkliga utvecklingsprojekt på uppdrag av, och i samarbete med, företag. Studenterna analyserar behov och problem för att sedan ta fram innovativa och hållbara lösningar, som är en kombination av produkt-, tjänst- och affärserbjudande.

Studenterna är nu färdiga med sina projekt och beredda att presentera sina lösningar för företagen de har samarbetat med. Företagen som har varit med i projekten är Volvo Construction Equipment, GKN Aerospace Sweden samt lokala entreprenörer i företaget qHelf.

– Vår strävan är att problemen som studenterna ställs inför ska vara så verklighetstrogna som det bara går. De jobbar med att identifiera och analysera kunders behov och de presenterar därefter resultat och prototyper som möter dessa behov. Jag tror att resultaten är tillämpbara direkt för företagen, säger Christian Johansson, kursansvarig på BTH.

Media är välkommen att närvara vid presentationerna.

Dag: Onsdag 14 januari 2015
Tid: Kl. 13:00
Plats: Sal J1610, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information, kontakta Christian Johansson, telefon 0455-38 55 76 eller e-post: christian.m.johansson@bth.se eller Tobias Larsson, telefon 0455-38 55 25 eller e-post tobias.larsson@bth.se

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.