Blivande ingenjörer bygger broar med industrin

De blivande ingenjörerna vid BTH får direkt kontakt med lokala företag i Blekinge då de börjar studera. Som en del av utbildningen får studenterna lösa problem och hitta lösningar i samarbete med företagen. Media är välkommen till Halda utvecklingscentrum där studenterna fått utmaningen att bygga en hållbar bro.

Som en del av introduktionen på utbildningen i maskinteknik får studenterna en utmaning att i grupp, och under tidspress, konstruera och bygga en egen lösning på ett för dem okänt problem. I höst är utmaningen att skapa en bro som klarar att bära så mycket last som möjligt i förhållande till sin egenvikt. Uppgiften utförs på Halda utvecklingscentrum i Svängsta i samarbete med Blekinge uppfinnarförening.

Aktiviteten sker under den två dagar långa studieresa som studenterna gör hos några av länets företag för att lära känna deras verksamhet och se vilka typer av arbetsuppgifter de kan få då de börjar arbeta efter sin examen. Studenterna besöker bland annat Volvo i Olofström för att se hur de pressar plåtar till bilar samt ABU Garcia för att studera deras tillverkning av fiskerullar. På resan inhämtar studenterna också värderfulla insikter från industrialismens framväxt vid besöket på Ebbamåla Bruk och på ABU-museet.

Media är välkommen att träffa studenterna då de arbetar med att lösa brouppgiften.

Dag: Torsdagen den 11 december
Tid: Valfri tid mellan kl 10:30 och kl 12:00
Plats: Halda utvecklingscentrum, Öjavadsvägen 2, 376 36 Svängsta. Skyltat från väg 126 i Svängsta centrum. Position på Google Maps: 56.261306, 14.768874

För mer information, kontakta Ansel Berghuvud via telefon 0709-54 61 45. Se även www.bth.se

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.