Hållbarhetsforskning i samarbete med näringslivet gav effektivast kontorsbelysning

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har länge samarbetat med Aura Light för att tidigt inkludera hållbarhet i produktutvecklingsprocessen – ett samarbete som nu lett till trippelvinst i tävlingen om världens mest energieffektiva kontorsbelysning.

BTH har samarbetat med det svenska belysningsföretaget Aura Light i tio år och exempelvis hjälpt företaget att få verktyg för att inkludera hållbarhet så tidigt som möjligt i produktutvecklingsprocessen. Samarbetet har bidragit till hållbara, energieffektiva produkter med lång livslängd vilket gjorde att företaget nyligen vann tävlingen om världens mest energieffektiva kontorsbelysning SEAD “Global Efficiency Medal” i kategorin LED-paneler – en tävling som både Energimyndigheten och Regeringskansliet har varit delaktiga i.

Den vinnande LED-panelen fick priset som världens mest energieffektiva kontorsbelysning samt två regionala priser, en för europeiska marknaden och en för den australiensiska marknaden.

Tävlingen bidrar till att driva på utvecklingen av LED-belysning. Genom att byta till energieffektivare belysning kan man minska påverkan på klimatet samt spara energi och pengar för samhället.

- Den här utmärkelsen ser jag som ett resultat av vårt fokus på innovation och hållbarhet. Att vår samarbetspartner BTH har samma fokus är en viktig förutsättning för ett gott samarbete och att vi tillsammans kan åstadkomma förändring på hållbarhetsområdet. LED-panelen som vi har vunnit med är en storsäljare som passar många av våra kunder – allt från skolor till kontor, säger Martin Malmros, vd Aura Light International AB.

- Vi gläds med Aura Light och det här är ett utmärkt exempel på resultat som kommer av det nära samarbete BTH har med näringsliv och samhälle, vilket genomsyrar både forskning och utbildning. Vi hoppas kunna fortsätta samarbetet under många år framöver på vår gemensamma resa för ett mer hållbart samhälle, säger Göran Broman, professor och chef för institutionen för strategisk hållbar utveckling vid BTH.

Läs mer om tävlingen på: http://www.superefficient.org/lightingawards

För mer information kontakta Göran Broman, professor och chef för institutionen för strategisk hållbar utveckling vid BTH, 0455-38 55 04 eller 0709-38 55 03, goran.broman@bth.se eller Martin Malmros, VD och koncernchef, Aura Light International AB, 08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.