Hur mjukvaruprojekt som skalas upp blir produktiva

Då företag ska skala upp stora komplexa mjukvaruprojekt och nyanställer utvecklare i avlägsna delar av världen krävs god planering, mer resurser och tid samt mentorer för att den nya gruppen ska bli produktiv visar ny forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola.

När företag ska utveckla programvara är det av största vikt att rätt mjukvaruutvecklare rekryteras och att alla kommer in i arbetet och blir operationella snabbt och smidigt. Om inte det sker blir konsekvenserna högre kostnader, längre ledtider, sämre kvalitet och projektet svårare att prognostisera och styra. Det här är särskilt viktigt i stora globala mjukvaruprojekt där utvecklarna finns i flera olika länder.

I en doktorsavhandling i ämnet programvaruteknik som läggs fram vid BTH, har Ricardo Britto funnit att team med nyanställda utvecklare i olika länder inte är så produktiva som erfarna team. För att nya team ska bli produktiva snabbare menar han att företagen måste planera noggrant och att de måste vara beredda på att avsätta resurser i form av kompetens för att stötta teamet. Han har i sin forskning även kommit fram till metoder för företagen att mäta resultat för nya team samt hur företagen systematiskt ska arbeta med dessa team. Forskningen har bedrivits tillsammans med Ericsson AB.

Disputationen är öppen för allmänheten. Disputationen är en del av ”Global Software Engineering day” vid BTH, se bifogat program.

Dag: Fredagen den 3 november
Tid: Kl. 13:15
Plats: Sal J1650, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

Vänligen observera att det inte går att komma in i salen efter att disputationen startat.

Välkommen!

För mer information kontakta Ricardo Britto via e-post: ricardo.britto@bth.se (engelsktalande) eller via telefon: 0455-38 58 35.

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.

Besök oss gärna på www.bth.se eller se vår presentationsfilm med våra utbildningar nedan.