IKEA IT besöker högskolan – vill samverka om innovation

Möbeljätten IKEA är ett av Sveriges mest kända varumärken. Nu vill IKEA IT lära känna BTH. På fredag kommer åtta representanter från företaget till BTH. Media är välkommen att närvara och träffa representanterna från IKEA IT och högskolan.

På förmiddagen gästföreläser IKEA IT om hur företaget arbetar med utveckling och innovation på IT-området. Då blir det också en öppen frågestund med lärare, forskare och studenter.

På eftermiddagen ska IKEA IT och högskolans ledning diskutera samverkansmöjligheter som kan leda till nya innovativa produkter och tjänster inom IKEA IT:s tillämpningsområden. Det kan till exempel röra sig om artificiell intelligens och maskininlärning, sakernas internet (Internet of Things) och mjukvaruutveckling.

–I teorin är det en perfekt matchning med vår tillämpade profil inom IT och innovation för hållbar tillväxt, och genom besöket får vi en möjlighet att konkretisera vad ett eventuellt framtida samarbete skulle innebära i praktiken, säger Andreas Larsson, ansvarig för strategisk samverkan vid BTH.

Föreläsningen på fredag förmiddag är öppen för press och allmänhet. Efteråt finns möjlighet att ställa frågor.

Dag: Fredagen den 16 februari
Tid: Kl 11:00-12:00
: Sal J1640, bottenplan, hus J, Campus Gräsvik, Karlskrona.

Välkommen!

För mer information kontakta Andreas Larsson via e-post: andreas.larsson@bth.se eller via telefon: 0455-38 55 55.

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.

Besök oss gärna på www.bth.se eller se vår presentationsfilm med våra utbildningar nedan.