Implementering av elektroniska affärer

Tidigare har det inte varit möjligt att sända information mellan olika affärssystem, då dessa inte kunnat integreras mot varandra. Nu är det möjligt, tack vare ett projekt som genomförts på Blekinge Tekniska Högskola (BTH). Pressen inbjuds härmed till ett seminarium den 16 september kl. 12.00 i CCA:s lokaler, Soft Center II, Ronneby. På seminariet demonstreras en elektronisk överföring av fakturor mellan olika affärssystem. Att integrera komplexa system är alltid en utmaning, men resultatet av projektet har bevisat att det går att elektroniskt överföra information mellan olika affärssystem. Projektdeltagarnas bedömning är att det inte kommer att krävas några större utbildningsinsatser av personalen i företagen för att kunna genomföra en integration. Mindre företag har mycket att vinna på elektronisk överföring. De behöver inte omregistrera redan införd information, vilket resulterar i tidsbesparingar, registreringsfel vid återregisterring av information undviks och överföringen av information mellan företagen går snabbare. Studenter, lärare och forskare från institutionen för ekonomi, management och samhällsvetenskap (IEM) har arbetat i projektet och utvecklat de verktyg som gör det möjligt att sända information mellan affärssystem. - Det lokala näringslivet har varit engagerat i projektet och företagen har tillfört värdefull information. Stödet från företagen har varit en bra drivkraft i projektet, säger projektledare Jonny Ulvtorp. Som överföringsverktyg mellan affärssystemen används Microsoft Biztalk server. Biztalk server möjliggör integration mellan olika affärssystem. Projektet har varit ett samarbete mellan BTH, Microsoft, SPCS, Xor, Monitor och Navision och delfinansieras av Mål 2 Södra och Region Blekinge. Arbetet har bedrivits på BTH:s Collaborative Commerce Arena och det finns planer på att fortsätta med projektet för att i samarbete med företagen genomföra skarpa affärer elektroniskt. Ytterligare upplysningar kan fås av: Projektledare Jonny Ulvtorp, 0457-38 52 30 eller jonny.ulvtorp@bth.se