Kan transportindustrin bidra till ett hållbart samhälle?

Den 14 oktober gästar AB Volvos VD Leif Johansson Karlskrona. Han är en av gästerna i föreläsningsserien ”The Karlskrona Dialogues” och kommer att tala om transportindustrins möjlighet att bidra till en hållbar framtid. Transporter av alla slag är en av de största utmaningarna för ett hållbart samhälle. Transporter är avgörande för ekonomisk utveckling samtidigt som de i sin nuvarande form markant bidrar till miljöförstöringen. Den beräknade ökningen av transporter och därmed också ökad bränsleförbrukning i växande ekonomier som Kina och Indien innebär en oväntad möjlighet att hitta nya hållbara lösningar. AB Volvo är ett av de företag som aktivt arbetar med att ta fram nya sätt att möta miljökraven. Leif Johanssons föreläsning är en del av ”The Karlskrona Dialogues”. Under hösten håller några av världens mest framstående profiler inom hållbarhetsområdet föreläsningar i ämnet. Temat för föreläsningsserien är ”Business, society and the Environment in the 21st Century”. Föreläsningsserien är ett sätt att föra samman allmänhet, företagsledare och myndigheter för att byta idéer och inspireras av framtiden. Den är ett initiativ från det internationella magisterprogrammet i strategiskt ledarskap för hållbarhet. Alla föreläsningar hålls på engelska. Ytterligare upplysningar kan fås av: Göran Broman, 0455-38 55 04, goran.broman@bth.se David Waldron, 0455-38 55 22 eller david.waldron@bth.se (engelsktalande) Läs mer om föreläsningen på www.bth.se/dialog

• Blekinge