Kinesisk temakväll för den som vill lära mer om kinesisk kultur, språk och samhälle

Kina växer i betydelse och landets utveckling inom ekonomi, politik och kultur har stor betydelse för omvärlden. Konfuciusinstitutet vid BTH och Karlshamns kommun bjuder därför in till temakväll för att lära mer om kultur, språk och samhälle.

Konfuciusinstitutet, BTH i samarbete med Karlshamns kommun bjuder in till temakväll på Rådhuset i Karlshamn den 25 februari. Kvällen erbjuder diverse aktiviteter såsom föreläsningar, seminarier, spel och olika prova-på-aktiviteter.

Temakvällen riktar sig till dig som vill veta mer om kinesisk kultur, har intresse av det kinesiska språket eller dig som har ett allmänintresse av Kina som nation, traditioner och samhälle. Du kan vara företagare, lärare, skolelev eller vill besöka Kina som resmål. Under kvällen har du möjlighet att ta del av de erbjudanden om kurser som Konfuciusinstitutet anordnar under våren. Du har även möjlighet att påverka kursernas utformning och utbud.

18:00 Mingel med prova-på-aktiviteter och tilltugg
18:20 Ewa Kristensson, utbildningschef i Karlshamn och Anders Hederstierna, rektor BTH hälsar välkommen
18:30 Upptäck Kina på 30 minuter – Che Yongping
19:15 Möten mellan kulturer – sinolog (Kinakännare) Bengt Pettersson
20:00 Snabbkurs kinesisk språkundervisning – Rao Chun och Yin Ting
20:30 Avslutning och framtida samarbetsmöjligheter

Vi bjuder på kinesiska delikatesser.

Dag: Måndagen den 25 februari
Tid: Kl 18:00 – 21:00
Plats: Rådhuset, Karlshamn

Välkomna!

För mer information, kontakta koordinator Anna Eriksson, telefon: 0734-22 36 12, e-post: anna.eriksson@bth.se Se även www.bth.se/konfuciusinstitutet

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.

Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar och Planering och management.

Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.

Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.