Magnetkamera för åldersbedömning på plats

På uppdrag av Socialstyrelsen genomför Blekinge Tekniska Högskola, BTH, en unik studie vars syfte är att utvärdera magnetkameraundersökning som metod för åldersbedömning. Kameran som ska användas är nu på plats på BTH. Media är välkommen att se kameran och träffa ansvariga.

I april 2016 presenterade Socialstyrelsen en granskning av fler än tusen vetenskapliga artiklar om medicinsk åldersbedömning. Den visade att användning av magnetkamera (MR) skulle kunna vara en bättre metod för undersökning och minska risken att barn under 18 år felaktigt bedöms som vuxna. I juli fick Socialstyrelsen i uppdrag från regeringen att ansvara för en första studie av åldersbedömning med hjälp av MR. Studien ska utföras av oberoende forskare på lärosäten i Sverige.

– Med hjälp av en mobil klinik utrustad med magnetkamera kommer vi undersöka 900 unga vuxna i åldern 14–22 år, säger professor Johan Sanmartin Berglund vid BTH.

Den mobila enheten med magnetkameran är nu på plats på Campus Gräsvik i Karlskrona.

BTH:s del i den här studien är, förutom undersökningarna, att forska fram modeller för automatiserad bildanalys. Det går helt i linje med BTH:s kompetens inom tillämpad hälsoteknik och inom andra tekniska områden, där forskning görs på beslutsstöd med hjälp av AI och machine learning.

Media är välkommen att se magnetkameran och träffa professor Johan Sanmartin Berglund enligt nedan.

Dag: Fredagen den 19 maj
Tid: Kl 10:30
Plats:
Vid magnetkameran, på bryggan vid Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information kontakta Margareta Ahlström på telefon 0455-38 50 91, e-post: margareta.ahlstrom@bth.se

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.