Pressinbjudan

Initiativet ”GreenCharge Sydost” är ett projekt för regional samverkan för hållbara elfordonssystem. Projektet är ett viktigt steg i regeringens vision om en fossiloberoende bilpark år 2030 och ett projekt med stor betydelse för regionen, miljön och vår framtida infrastruktur. Imorgon är det officiell kickoff för projektet och media välkomnas till en unik presskonferens på BTH.

Vi visar lösningar för en smidig introduktion av elfordon i vardagen och detta i en region utanför storstäderna. Målet är en bättre livskvalitet med mindre miljöpåverkan i vår region och det kan nås med hjälp av smarta it-lösningar samt senaste elfordonstekniken.

GreenCharge är ett initiativ i samverkan mellan företag, kommuner och andra intressenter i Blekinge och Småland som syftar till att ta fram en regional färdplan för hur elfordon så enkelt och lönsamt som möjligt ska kunna bli en hållbar del av ett fossiloberoende transportsystem till 2030. Projektgruppen finansieras av företag och kommuner och söker medfinansiering från landsting och Regionförbund samt Energimyndighetens program om elfordon och laddinfrastruktur.

BTH är huvudman för GreenCharge och ansvariga för forskningen. Miljöfordon Syd och Energikontor Sydost ansvarar för en objektiv projektledning utan kommersiella intressen.

Vid presskonferensen deltar rektor Ursula Hass, projekthuvudmannen Henrik Ny samt hållbarhetsprofessorn Karl-Henrik Robèrt från BTH, landshövding Berit Andnor Bylund, Bengt-Åke Claesson från Logica, Stefan Nilsson från Miljöfordon Syd samt kontaktpersoner från kommuner, företag och andra projektpartners.

Vid presskonferensen finns även möjlighet att ställa frågor om projektet GreenCharge.

Dag: Onsdag 16 maj 2012
Tid: Kl 14:30
Plats: Utanför Multisalen, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information, kontakta Henrik Ny på telefon 0455-38 55 17 eller via e-post: henrik.ny@bth.se Se även www.bth.se

• Blekinge

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.

Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar och Planering och management.

Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.

Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.