Så får vi fler kvinnor till ingenjörsutbildningen

Sveriges första kvinnliga ingenjör Vera Sandberg är den stora förebilden när BTH den 7 november firar Vera 100 år. Bakom initiativet som ska inspirera fler kvinnor till att bli ingenjörer, står Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i samarbete med Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen. Media är välkommen.

- Vera påminner om allas möjlighet till att bli det de vill bli. Genom att samla kvinnliga förebilder, lokala företagsledare, beslutsfattare, studievägledare med flera vill vi vara med och inspirera fler tjejer till att söka tekniska och naturvetenskapliga utbildningar, säger Lena Vogelius på BTH.

Som enda kvinna bland 500 manliga studenter tog Vera Sandberg examen i kemi 1917 på Chalmers tekniska högskola. Hon var därefter aktiv i sin tids svenska näringsliv. Vera roadshow arrangeras under året på tolv högskolor och universitet med tekniska utbildningar.

​Några av höjdpunkterna under evenemanget på BTH är en inspirationsföreläsning om kvinnligt ingenjörskap, utmaningar och möjligheter med bland andra Helena Olá, Ericsson, och Helena Lönegård, Saab Kockums. Victoria Jansson från nätverket VOX, Network of Female Engineers, deltar också.

- Veras roadshow är ett sätt att främja nyfikenhet och upptäckarglädje i tekniken hos tjejer. Men vi vill också bidra med fakta och kunskap för att skapa bättre förutsättningar för kvinnor att nå längre i karriären. Kvinnorna behövs för att Sverige ska möta det stora behovet av arbetskraft inom teknikyrken, säger Tuula Teeri, vd IVA.

Media är välkommen att delta under hela programmet

Dag: Torsdagen den 7 november
Tid: Kl 17:00–20:00
Plats: Multisalen, BTH, Karlskrona

För mer information, kontakta Lena Vogelius via e-post: lena.vogelius@bth.se eller via telefon: 0455-38 52 10.