”Slutsnackat om innovation” – tema för konferens

Nästan 200 ekonomstudenter från hela Sverige kommer till BTH, Blekinge Tekniska Högskola, torsdag–söndag för att diskutera vad innovation är samt vikten av att implementera istället för att bara prata innovation. Landshövding Berit Andnor Bylund öppnar konferensen. Media är välkommen att delta.

Studenterna, som är styrelsemedlemmar från ekonomföreningar från 20 högskolor och universitet, kommer att få ett smörgåsbord av tankar, idéer och frågor serverade av bland andra innovationsansvariga på Orkla Foods och Tekniska museet i Stockholm. Samhälls- och framtidsanalytiker Troed Troedsson kommer att prata om varför vi snackar så mycket om innovation och gör så lite.

Konferensen är en av tre årliga konferenser arrangerade av SERO, Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation. I år genomförs konferensen av studentföreningen EKEN vid BTH samt studentföreningen Cefyrekon vid Högskolan Kristianstad.
Vid konferensens deltar även BTH:s rektor Anders Hederstierna, landshövding Berit Andnor Bylund samt Liliann Bjerström, strateg i Karlskrona kommun.

Media är välkommen att ta del av BTH:s största studentkonferens.

Torsdag 25 februari
17:30 Öppningstal av projektgruppen
18:00 Landshövding Berit Andnor Bylund öppnar konferensen.

Fredag 26 februari
09:00 Officiell invigning av projektledare Andreas Trägårdh samt BTH:s rektor Anders Hederstierna.
11:00 Innovationskonsult Charlott Clementz: ”Om, för och genom innovation”.
12:50 Innovationschef Ingrid Landgren, Orkla Foods: ”Innovation i livsmedelsbranschen. Innovation till frukost, lunch och middag”.
14:10 Intendent Magdalena Tafvelin Heldner, Tekniska Museet i Stockholm: ”En resa genom innovation i dåtid, nutid och framtid”.
15:30 Samhälls- och framtidsanalytiker Troed Troedsson: ”Slutsnackat om innovation”.

Lördag 27 februari
15:00 Innovationsforskare Andreas Larsson, BTH: ”Innovation är inte bara…”

Lokal för samtliga aktiviteter: Multisalen, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona.

Anmäl gärna att ni kommer till ansvariga nedan. För mer information, kontakta Andreas Trägårdh, projektledare och ordförande EKEN, telefon: 073-9596462, e-post: andreas_tragardh@hotmail.com eller Jennie Karlsson, vice projektledare och vice ordförande EKEN, telefon: 073-0812700, e-post: Jennie-karlsson@live.com

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.