Utökat uppdrag för BTH

Förra året fick BTH uppdraget att granska och registrera ansökningar från sökande till högre utbildning till samtliga lärosäten i Sverige. Nu utökas uppdraget.

BTH fick den 1 mars 2013 uppdrag från Universitets- och högskolerådet, UHR, att granska och registrera ansökningar till högre utbildningar, ett uppdrag som tidigare legat på ett
konsultföretag. BTH:s roll är att granska och registrera dokument från sökande
som söker till högre utbildning i Sverige. För att klara uppdraget inrättades
en ny avdelning bestående av tillsvidareanställda, timanställda samt konsulter
via bemanningsföretag.

Vid årsskiftet utökades uppdraget till att även innefatta granskning av meriter avseende masterutbildningar. Meriter från Etiopien, Ghana, Nigeria, Kamerun, Pakistan och Syrien ingår också i BTH:s utökade uppdrag. Det utökade uppdraget innebar att den avdelning som arbetar med uppdraget behövde utöka antalet anställda för att klara uppgifterna.

– Vi är mycket nöjda med BTH:s arbete och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete säger Gunilla Hammarström, processledare vid Antagning och studentstöd på UHR.

– Det är mycket positivt att vi expanderar, i synnerhet i en tid då BTH får minskat anslag från departementet. I mitten på mars startade vi vår treveckorsutbildning för sju nya granskare, berättar verksamhetschef Björn Ljunggren Leijonbielke.

För mer information, kontakta verksamhetschef Björn Ljunggren Leijonbielke, telefon 0455-38 56 08,e-post:bjorn.ljunggren.leijonbielke@bth.seSe även www.bth.se

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt  står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att bedriva forskarutbildning inom teknik och bedriver forskarutbildning inom områdena "IT med tillämpningar" och "Planering och management". BTH är idag bland de sex bästa i världen inom programvaruteknik och hållbar utveckling.