Utvecklare behöver stöd i att göra hållbar design

För att få fram hållbara produkter räcker det inte att vi ändrar de tekniska förutsättningarna. Produktutvecklarna måste också ”tänka hållbart” när de gör en design. Ny forskning vid BTH, Blekinge Tekniska Högskola, visar hur utvecklarna kan stödjas i att byta till mer hållbara designvanor.

Den här avhandlingen handlar om den mänskliga aspekten av hållbar design, i kontrast till den tekniska, vilken oftast är i fokus då man diskuterar hållbar produktutveckling.

Forskaren Rachael Gould, vid institutionen för strategisk hållbar utveckling, har studerat den mänskliga aspekten av hållbar design med särskilt fokus på hur man kan stödja beteendeändring och beslutsfattande hos produktutvecklare. Slutsatserna i hennes forskning är att produktutvecklare måste bryta sina gamla designvanor och istället börja göra hållbar design. För att de ska lyckas med detta behöver de stöd och hjälp.

I sin forskning, som har gjorts i samarbete med fyra olika företag, har Rachael Gould testat olika modeller som kan stödja produktutvecklarna i övergången till en mer hållbar design. Resultaten av testerna kan vara intressanta för de företag som vill gå över till en mer hållbar produktutveckling.

Disputationen är öppen för allmänheten.

Dag: Fredagen den 19 oktober
Tid: Kl. 09:30
Plats: Sal J1650, hus J, BTH, Campus Gräsvik, Karlskrona
Vänligen observera att det inte går att komma in i salen efter att disputationen startat.

Välkommen
!

För mer information kontakta Rachael Gould via e-post rachael.gould@bth.se eller via telefon 0455-38 55 35.

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och 450 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.

Besök oss gärna på www.bth.se eller se vår presentationsfilm med våra utbildningar nedan.