BT HJÄLPER TILL ATT KOPPLA UPP DE BEERS GROUP

BT:s globala nätverk hjälper världens ledande diamantföretag att koppla samman generationer av människor med jordens naturliga skatter

BT har vunnit ett betydande nytt kontrakt med De Beers Group. Kontraktet sträcker sig över sex år, är värt 37 miljoner USD och omfattar ett stort antal IT-tjänster på 70 De Beers Group-kontor, inklusive prospekteringplatser och gruvor världen över.

De Beers grundades 1888 och är världens ledande diamantföretag. Deras prospektering, gruvor och marknadsföringsverksamhet sysselsätter över 20000 personer direkt eller indirekt världen över.

De Beers och BT kommer med tekniker som fiber, mikrovågor och satellit ge De Beers anställda, oavsett om de arbetar i de kalla Nordvästterritorierna i Kanada, Bushveld i Sydafrika eller i städer runt om i Europa, Mellanöstern och Asien, tillgång till affärsapplikationer och datalagring samt telefon- och konferenssystem.

BT hjälper också De Beers att finstämma sitt nätverk efter verksamhetens behov. BT Connect Accelerate låter De Beers prioritera affärskritiska applikationer på nätverket för att alla anställda ska få en bättre och mer produktiv användarupplevelse.

BT One HD-videokonferens är en är en viktig applikation för De Beers. Många kontor ligger så avsides att det både är dyrt och tar lång tid att resa dit. Dessutom är det viktigt att De Beers alla anställda kan få tillgång till experter oavsett var de befinner sig i världen.

– Oavsett om det gäller våra gruvor eller vårt globala distributionsnätverk så behöver vi en partner med en stark meritlista. Genom att använda oss av BT:s nätverk kommer vi att kunna koppla ihop vår globala verksamhet bättre, säger Craig Charlton, CIO på De Beers Group of Companies.

– IT har blivit en konstform lika mycket som en vetenskap. Vi jobbar med De Beers för att dirigera människor, applikationer och system runt ett vältrimmat, intelligent nätverk för att få den bästa prestandan till det bästa priset, säger Luis Alvarez, CEO, BT Global Services, och fortsätter:

– BT:s nätverk kommer att koppla ihop alla De Beers kontor, oavsett om de ligger i de kallaste och avlägsnaste delarna av Kanada, som bara kan nås under tre månader av året, eller längst ut i Botswana. Detta är en överkurs i kontaktkonsten, framtagen för att nå de bästa affärsresultaten.

BT kommer att använda hela BT Connect-portföljen för att förse De Beers med fiber, mikrovågor och satellitlänkar, så väl som BT Web VPN för internetaccess och backup. BT kommer också att hantera video- och telefonkonferenssystem, BT One Voice telefoni, en ”Telehousing”-tjänst från BT:s datacenter i Dublin och ett nätverkscenter i Durban, Sydafrika.

Alexander Havelda, Bite
BT@biteglobal.com